إن هذه الدراسة الموسومة ب:( شعرية الخطاب عند " السعيد بوطاجين" في مجموعتي: "وفاة الرجل الميت" و "ما حدث لي غدا" )، تعتبر الشعرية علما للأدب، ولذا فهي تعالج موضوعا في غاية الأهمية، نظرا لكونه يتعلق بقاص جزائري متميز، حظيت أعماله الأدبية بدراسات قليلة، من جهة، ونظرا لكون الخطاب السردي المعاصر . القصة القصيرة على وجه الخصوص ، يتجه إلى الاقتراب شيئا فشيئا من الشعر، وذلك باستخدام العديد من وسائله، وأدواته التعبيرية، من جهة أخرى
وكذلك، تهدف الدراسة لكي تكون مقاربة موضوعية للنصوص المدروسة؛ حتى تكشف النقاب عن الأسلوب الأدبي لصاحبها
على الصعيد التقني، فإن تبيين هذا الأسلوب يتطلب تحقيقا حول الأدبية، يبرز مختلف الخصائص التي تؤهل الخطاب السردي، وتميزه عن خطاب عادي آخر، جاذبة إليها انتباه القاری وقد أبرز البحث وجود نمطين من الأسلوب في الأعمال القصصية " للسعيد بوطاجين":
. أحدهما يمثل أسلوبه الخاص الفردي، وهو موسوم بسخرية، وفكاهة فريدتين، ويتحقق في مستوى الجملة البسيطة، متميزة بالخروق النحوية، والمفارقات السياقية، التي تسبب الانزياحات في نظام التراكيب اللغوية
. والأخر يمثل أسلوبه المفاهيمي، الذي يتحقق في مستوى الخطاب السردية بوصفه أسلوبا هجينا، تكونه تعددية من الأساليب: خطابات الشخصيات، حكايات شعبية... إلخ، قامت بتشكيلها اللغة الواصفة للراوي، وهذا الأسلوب درس في إطار الزيادات ( تدخلات الراوي) والتعويضات ( الأسلبة، و التهجين).
وكان من اللازم الاعتبار بأن حضور الأسلوب المفاهيمي لا يمكن أن يقبل إلا من خلال وساطة الراوي، وذلك باعتباره ناطقا باسم كاتب ضمني، يعطي صورة مثالية عن الكاتب الحقيقي
وقد اعتمد المنهج الوصفي التفسيري في المقام الأول، يلتمس به تحقيق الهدف، والوصول إلى عمق الدلالات التي تعكسها الأعمال الأدبية المحتلة
This titled study: (The poetics of the narrative discourse at Saïd Boutadjine in his literary works: " What that arrived to me tomorrow " and " the death of a deceased man", consider the poetics like a science of the literature. For; it treats a very important topic; on the one hand it is about a remarkable Algerian writer of which his literary works knew little study; and on the other hand the contemporary narrative discourse -The novella in particular - offers to come closer of small has small of poetry, while using several of its tools and its
expressive articles. Also, the study has for mean to be an aproach that analyzes the studied texts, in order to discover their owner's literary style. On the technical plan the demonstration of this style requires an investigation on the literariness, to show the different features that qualify and defer a narrative discourse of a plain other, and that attract the reader's attention.
Research shows the existence of two different styles in the literary works of Saïd
Boutadjine: - One of them represents his own singular style, marked of an exceptional irony, and that achieves himself at the level of the simple sentence, characterized by the grammatical transgression presence and contextual paradoxes, leading to provoke deviations in linguistic structure regimes.
- The other represents his conceptual style, that materializes at the level of the narrative discourse; as a hybrid style composed of a style plurality: discourses of characters, of tales etc., formed by the narrator's metalanguage, and studied in the setting of paralepsis (of the narrator's commentaries), and the textual substitutions (stylization and hybridization). It is necessary to put in evidence that the presence of the conceptual style cannot be admitted that through the intermediary of the narrator, being the spokesman of an implicit writer (abstract), giving an ideal picture of the concrete writer. A descriptive and explanatory method, in the first place, has been adopted, to reach this mean and to touch the bottom of significances of these literary works analyzed