Résumé:
عُرِف العِلمُ والشّعرُ مُنذُ أَقدمِ العصور، وفي نِطاقه عُرِفَ الكَثيرُ مِن العُلماءِ بالكِتابَة الأدبية
وبالشِّعر أكثَرِها. ومِن شِعر العُلماء ظَهرت المنظومات والأراجيز بعدد لا يُحصى وبحجم يُقدّر بالعَشرات وبالمئَات بل وبالآلاف من الأبيات. وفي العصرِ الحديث ظهرت "جمعية العلماء المسلمين الجزائريين" فوظفتِ الشّعر في نطاق التّربية والإصلاح ومواجهة العادات البالية التي غرسها الاستعمار بغرض تهديم المجتمع الجزائري، وكاد ينجح في مسعاه لولا فضلُ الله بهذه الجَمعية المباركة. ويَطرح شِعر العلماء الكَثيرَ من الإشكالات، منها: أين ظهر ومتى؟ وما الغرض منه؟ وأي موقع لجمعية العلماء فيه؟ وهل كان ترفًا فكريًّا يخلو من الحرارة أم إنّه تميّزَ بمضمونه الرائع وقالبه الجيّد؟ وإجابة على هذه الإشكاليات نذكر أنّ شعر العلماء- التعليمي منه تحديدًا- ظهر في بلاد اليونان في القرن الثالث قبل الميلاد وقبل أن يعرفه المسلمون العرب في العهد العباسي والأندلسي، والهدف منه تسخيره في خدمة الكثير من العلوم والمعارف، أمّا غير التعليميّ منه فقد أثبتوا فيه مدى عمق شاعريتهم التي تتعدى الشعراء الفحول أحيانًا. وقد أثبتنا بأنّ شِعر العلماء -عموما- وشعر جمعية العلماء -خصوصا- شعرٌ له مكانته وإسهاماته في خدمة المجتمع الجزائري بل والإنسانية كلِّها، وذلك بمضمون روحي عظيم، وفي قالب فنّي مُمتاز.
Science and poetry have been known since ancient times, and within its scope, many scholars have known literary writing and poetry the most. From the poetry of scholars have appeared many poems ("Nazm" and "Urjûza), the volume of which can reach tens, hundreds and even thousands of poetic verses. "The Association of Algerian Muslim Ulema (scholars)" emerged in modern times, and used poetry in the field of education and reform (Islahist movement), to confront the outdated customs instilled by colonialism which aimed to destroy Algerian society, and which failed to achieve this goal thanks to God who took care of this blessed Association. The poetry of scholars poses many questions, including: Where did it appear and when? And what is its purpose? And was the poetry of the scholars of the "Association of Algerian Muslim Ulemas" an intellectual luxury devoid of warmth, or was it distinguished by its marvelous content and good form? In response to these issues, we recall that the poetry of scholars- didactic poetry in particular - appeared in the country of Greece in the third century BC, and before the Arab Muslims knew it in the Abbasid and Andalusian times, of which the aim was to exploit it for the benefit of a lot of science and knowledge; as for the non- didactic ones, they proved the depth of their poetics, which sometimes goes beyond the great poets (fuhûl). We have proved that the poetry of scholars in general, and the poetry of scholars of the "Association of Algerian Muslim Ulemas" in particular, had its place and its contribution to the service of Algerian society in particular, and humanity in general, with great spiritual content, and an excellent artistic model.