Abstract:
يتناول البحث موضوع تداخل الأجناس الأدبية في الكتابة العربية المعاصرة وقد طرح إشكالية جديدة وهي: هل يوجد نص أدبي عربي معاصر لا يمكن تصنيفه ضمن أي جنس أدبي عربي معروف؟. وبالتالي تحقيق مقولة ""الكتابة""، وسقوط الحدود الفاصلة بين الأجناس الأدبية إذ من المعروف أن لكل جنس أدبي خصائصه النوعية المحددة لهويته الأجناسية. إن مدارسة هذه الإشكالية وتمحيصها تطلّب منا اتباع خطة تقوم على مدخل وبابين؛ تضمن المدخل مفاهيم حول الكتابة والجنس الأدبي. وقد اشتمل الباب النظري الموسوم بـ"" من التجنيس إلى الكتابة المضادة للتجنيس في التنظير النقدي"" على فصلين، أولهما: "" نظرية الأجناس الأدبية في الفكر النقدي، وصراع النقاء والتهجين"" وثانيهما: ""التأسيس النظري للكتابة في النقد العربي المعاصر"". وتبين بوضوح من خلال هذا الباب أن رسم معالم نظرية التداخل بين الأجناس الأدبية في النقد الغربي بدأ منذ الرومانسية مرورا بالشكلانية الروسية إلى البنيوية ثم التفكيكية، أما في النقد العربي وعلى خطى النقد الغربي فقد بدأ الإرهاص بنظرية التداخل عند مجموعة من النقاد المعاصرين مع تناول أعمال المبدعين العرب الذين مارسوا فعل التداخل بين الأجناس الأدبية. أما الباب التطبيقي والموسوم بـ"" الممارسات الإبداعية العربية المؤسسة لنظرية الكتابة –نماذج تطبيقية- فقد تطرق في فصله الأول إلى التداخل الحاصل بين الشعر والنثر من خلال نماذج أدبية متنوعة، أما الفصل الثاني، فقد تناول النص العابر للأجناس الأدبية. وقد كان الهدف من هذا البحث هو محاولة اكتشاف نص ينتمي إلى "" الكتابة "" التي تقفز على التجنيس التقليدي للأعمال الأدبية، وذلك حين يكتب المبدع نصوصا لايمكن عزوها إلى أي جنس أدبي محدد لأنها نصوص متحررة من إسار القيود الأدبية، تتحرك في أفضية واسعة هي الكتابة فحسب.
The research deals with the theme of the interference of literary genres in contemporary Arabic writing, It posed a new problem, namely: is there a contemporary Arabic literary text that cannot be classified in any known Arabic literary genre . And thus the fulfillment of the saying ""writing"", and the fall of the borders between literary genres, because we know that each literary genre has its own specific characteristics that define its gender identity. Studying and examining this problem requires us to follow a plan based on an introduction and two sections. The introduction includes concepts about writing and literary genres. The theoretical section titled ""From naturalization to anti-naturalization writing in critical theorizing"" comprises two chapters, the first being: ""The theory of literary genres in critical thought, and the conflict of purity and hybridization"" and the second: ""The theoretical establishment of writing in contemporary Arab criticism"". And it is clearly evident through this section that the outline of the theory of the interference between literary genres in Western criticism started from Romanticism, from Russian formalism to structuralism and then to deconstructivism, but in Arab criticism and on traces of Western criticism The call for the literary theory of interference began with a group of contemporary Arab critics dealing with the works of Arab creators who practiced the act of interference of literary genres. As for the practical side, which bears the title “Arab creative practices establishing the theory of writing - models of application - in its first chapter, it dealt with the interference between poetry and prose through various literary models, and the second chapter deals with the text that crosses literary genres. The aim of this research was to try to find a text which belongs to ""writing"" which jumps on the traditional naturalization of literary works, when the creator writes texts which cannot be attributed to any specific literary genre because they are texts freed from literary restrictions, evolving in a vast space which only writes.