Résumé:
يَهدف البحث إلى دراسة الروافد المعرفيَّة المؤثرة فِ تكوين التداخل المفهوم ّ ي والمنهج ّ ي لمصطلحات النَّحويَّة عند ابن جنّي، وذلك عبّ تتبع طريقة المواضعات الَصطلاحيَّة فِ بعض العلوم َّمي سلا لْ ة التي اتخذت طابً عا تداخليًّا وتكامليًّا، فهي تخفي وراءها وحدة مرجعيَّة مشتركة، تتح د فِ صول منهجيَّة جامعة وتشترك فِ غايات علميّة محددة، ولَسيّما ما حصل بين علم النَّحو وعلوم لوحي، مما أنتجت آثاًرا اصطلاحيَّة مةثلت فِ انتقال المفاهيم، والمصطلحات من حقولها العلميَّة لأصلية إلى الَّ درس النَّحوي، إذ نجد مفاهيم أصوليَّة أو فقهيَّة أوكلاميَّة فِكتب ابن جنّي، خصوصا كتابه الخصائص، ويعزى ذلك إلى تكوينه الأصو ّ ل والكلام ّ ي، الذي أثَّر بطريقة واعية أو غير واعية فِ تحليلاته اللُّغوية والنَّحويَّة، لذلك نراه يدرس المسائل النَّحويَّة أو اللُّغويَّة على منوال أو منهج لأصوليين والمتكلمين فِ معالجتهم المسائل الفقهيَّة أو الكلاميَّة. ولقد أخذ التواصل المصطلحي بين النَّحو والعلوم المجاورة له وضعاً إشكاليًّا، ولَسيّما عندما تداخل مفاهيم مصطلحات العلوم الْسلامية ضمن مَالها التداول؛ مما أوقع فيها تعدَ دا فِ دلَلتها لَصطلاحيَّة وغمو ً ضا والتبا ً سا فِ تكوينها المفهوم ّ ي، وتغايًرا فِ أساليب التعليل بها؛ وهذا ما دفعنا لى البحث عن مُتلف أشكال التداخل المعرفِ ومستوياته المختلفة الحاصلة بين مصطلحات العلوم لأجل فهم العلاقات المعرفيَّة الواقعة بين المصطلح والمفهوم والتعريف عند ابن جنّي، وهذا من خلال إرجاع المصطلح إلى مصدره العلمي الذي ينتم إليه، موضحين ذلك بنماذج من المصطلحات فيها معرفِ لنَّحويَّة المتداخلة؛ لن دلجل على وجود اشتراك .
This research aim to this cognitive tributaries that have an influence on the
formation of conceptual and systemic overlap in building grammatical terminology in “Ibn jnny” and That through following the conventional method of terminology placements in Islamic Sciences which took an interlaced and complementary character, it hides behind. It a joint reference unit. lt is united in united in the principles of a comprehensive methodology and shares specific scientific goals, especially what happened between grammar and revelation, which produced idiomatic effects consisted in the transfer of concepts and terminologies from its original scientific field to grammar lesson .as we find fundamentalist, juristic or verbal concepts in “ibn jenny” books especially his book al_khassayas (The characteristics).This is due to his fundamentalistic and verbal formation which in a conscious or unconscious way in linguistic or grammatical analyses .that’s why we see him studying grammatical and linguistic issues long the lines or approaches of fundamentalists and speakers in their treatment of jurisprudential or verbal issues. Whereas, the terminological communication between grammar and its related sciences took a problematic situation, especially when the concepts of Islamic sciences overlap within its deliberative field, which resulted in a multiplication of its idiomatic significance and ambiguity and confusion in its conceptual composition and change in the methods of reasoning it and this motivated us look for various forms of cognitive interference and its different levels that occur between the terms of science, according to the understanding of the relationships between the terms, concepts and definition in “Ibn jenny” and this is by returning the term to its scientific source to which it belongs and then illustrated this by model of overlapping terms to demonstrate the existence of cognitive overlap in it.