Abstract:
طرح هذا البحث الموسوم "نظرية الفوضى وتمثلاتها في الرواية الجزائرية المعاصرة" ثالث أهموياسففلوفكرياياعلمها النظريات العلمية في القرن العشرين "نظرية الفوضى" شارحا ايا ، مطبقا النظرية على ا لدب الجزائري المعاصر، في محاولة أولى لمقاربة الرواية الجزائرية المعاصرة بنظرية معاصرة ومنهج نقدي مأ خوذ عنها مباشرة، واس تفاد البحث من مفاهيم النظرية الفلسفية والفكرية والتقنية معا، مثل: الحساس ية للظروف ا لولية، الجواذب الغريبة، هندسة التكرار المتغير(الفراكتال)، الديناميكيات المعقدة، ا لنتروبي، دارسا بها روايات جزائرية لمست النظرية، وهي عشر روايات نقصد بها: ("جلدة الظل"، و"ندبة الهلالي" للروائي "عبد الرزاق بوكبة"(،)"دم الغزال" للروائي "مرزاق قطاش")،("نورس باشا" للروائية "هاجر قويدري")،("هذيان نواقيس القيامة" للروائي "محمد جعفر")،("س ييرا دي مويرتي" للروائي "عبدالوهاب وي سايع ")،("في رواية أخرى" للروائي "محمد علاوة حاجي"،)("سكرات نجمة" للروائية " أ مال بوشارب")، و أخيرا رواية "فوضى ا لش ياء" للروائي "رش يد بوجدرة"، وقد اس تدعت هذه المحاولة النقديةفصول أربعة:يهتم الفصل ا لول- كما عنوانه- بمفاهيم وتفرعات نظرية الفوضى، وتض ّمن مدخلا الى النظرية، ظهورها وتطورها، مفاهيها ومبادئها ا لساس ية، دراسات الفوضى وتعددية ا لبعاد، وتطبيقاتها في ا لدب وعلاقتها بما الوطيدة بعد الحداثة. ثم انتقل البحث الى الفصل الثاني ليق ّ دم نظرية الفوضى وعلاقتها بالثقافة المعاصرة،في قراءات لكتب فلسفية وفكرية غربية اهتمت بالفوضى ومفاهيها، ون ّ ظرت لها، وهي منجزات: نيتشه، دولوز ،وليوتار ،وكان للفكر والنقد العربي الذي اهتم بالنظرية مجال في المبحث الثاني من هذا الفصل، فكان بحثم "رواد الفوضى عربيا" يف ّ صل في: تطبيقات "سامي أدهم" لنظرية الفوضى في كتابه: "ما بعد الفلسفة،الكاوس، التشظي، الش يطان ا لعظم"، وقراءة في تطبيق نظرية الفوضى عند "محمد مفتاح" في كتابيه: "دينامية النص"، و"المفاهيم معالم." في ختام الفصل ب ّي المبحث الثالث جماليات الفوضى ومتطلباتها انطلاقا من الجماليات المعاصرة، اضافة الى توضيح العلاقة الوطيدة بي نظرية الفوضى والاتجاهات المعاصرة في النقد نةس ن كا ل والنقد الثقافي. يقبتطل وبالنتقال الى الفصلي المواليي، يكون البحث قد بد أ رحلة ا ، فكان الفصل الثالث المعنون " نظام نصوص على يةيقبتط سة خارج من الفوضى" درا انبثقت أنظمتها من الفوضى بداخلها، أما الفصل الرابع عن المعنون "س ياسات الكايوس في الرواية الجزائرية المعاصرة"، فيتعلق بايجاد أنماط الترتيب داخل الفوضى ئها طريق اس تخدام مباد الموضحة في الفصل ا لول. وكانت الخاتمة نتيجة عامة للبحث في نظرية الفوضىوتطبيق مفاهيها على الرواية الجزائرية المعاصرة
The present research, entitled "Chaos Theory and its Representations in the Contemporary Algerian Novel", sheds light on the third most important
scientific theory of the twentieth century, " The Chaos theory", explaining it scientifically, intellectually and philosophically; then, applying the theory to contemporary Algerian literature, in a first attempt to approach the contemporary Algerian novel with a contemporary theory and a critical approach taken from it directly. The research benefited from the philosophical, intellectual and technical concepts of the theory such as: sensitivity to the initial conditions, strange attractors, geometry of repetitive variable (Fractal), complex
dynamics, and Entropy. These concepts were used to study the Algerian novels that touched the theory, and which are the following ten novels: ("Jaldat eddil", and "Nadbat elhilali" by the novelist " Abderrazak Boukebba"), ("Dam alghazal" by the novelist “Merzak Baktashe”), (“Nawras Basha” by “Hadjer Kouidri”), (“Hadayan nawakis lkiama” by “Mohammed Djaafer”), (“Sierra De muerti “ By “Abdulwahab Aissaoui”), (“Fi Riwaya Okhra” by “Mohammed Alawa Hadji”), (“Sakarat Nadjma” by Amel Bouchareb), and last (“Fawda elachye” by “Rachid Boudjedra”). The present critical attempt needed four chapters. The first chapter, as it is entitled, focuses on the concepts and the ramifications of chaos theory, and
included an introduction to the theory, its emergence and development, its
basic concepts and principles, studies of chaos and the diversity of its
dimensions, together with its applications in literature and its close relationship with postmodernism. The second chapter presents chaos theory and its relation to the contemporary culture in the readings of Western philosophical and intellectual books concerned with chaos and its concepts, and which are the achievements of: Nietzsche, Deleuze, and Lyotard. The Arab thought and criticism, which were interested in the theory, have been dealt with in the second section of the second chapter; the section entitled "Pioneers of chaos in the Arab World" puts under scrutiny the applications of "Sami Adham" of chaos theory in his book: "Beyond Philosophy, Chaos, Fragmentation, the Great Satan"; and provides readings for the application of chaos theory of "Mohammed Muftah" in his books "Dynamics of the Text", and "The Concepts Milestones". At the end of the chapter, the third section explores the aesthetics of chaos and its requirements based on contemporary aesthetics, in addition to clarifying the close relationship between chaos theory and contemporary trends
of criticism such as humanism and cultural criticism. With the next two chapters, the research has begun the journey of implementation; the third chapter entitled "order out of chaos" was an applied study on texts wherein the systems emerged from the chaos within the text perse. The fourth chapter, entitled " politics of Chaos in the contemporary Algerian Novel", is concerned with finding patterns of order in the Chaos by
using its principles outlined in chapter one. The conclusion was a general result of the research into chaos theory and the application of its concepts to the contemporary Algerian novel.