Résumé:
يتناول هذا البحث دراسة المصطلح النقدي والبلاغي عند "ابن أبي الإصبع المصري" في
كتابيه: تحرير التحبير وبديع القرآن. وقد اشتمل هذا البحث على تمهيد وقسمين وخاتمة
وفهارس. عالجنا في التمهيد)الإشكالية النظرية للمصطلح(، وكان ذلك في محورين اثنين: وقفنا الأول على المفهوم اللغوي والاصطلاحي للمصطلح، وشروط صناعته، كما تطرقنا إلى اختلاف الدارسين في النظر لصناعته. وعالجنا في الثاني علاقة المصطلح بعلم المصطلح)المصطلحية(، وآليات صناعته. أما القسم الأول)الدراسة الوصفية والتاريخية للمصطلح في الكتاب (ين ، فقد تضمن بابين: خصصنا الباب الأول للدراسة التاريخية للمصطلح، تناولنا في فصله الأول العوامل الثقافية في تشكيل وعي المؤلف للمصطلح، وفي فصله الثاني العوامل العلمية والدينية المؤثرة في التأليف الاصطلاحي لدى المؤلف وعلاقتها بإعجاز القرآن. أما الباب الثاني فقد خصصناه )للدراسة الوصفية للمصطلح في الكتابين(، اشتمل على فصلين، الأول)الدراسة الوصفية للمصطلح في تحرير التحبير(، تطرقنا في محوره الأول إلى تحليل الصياغة الاصطلاحية لعنوان الكتاب وبيان المنهج المتبع في معالجته. وقصرنا المحور الثاني على الصياغة الاصطلاحية في الكتاب ومستوياتها. أما الفصل الثاني)الدراسة الوصفية للمصطلح في كتاب بديع القرآن(، فقد عالجنا في محوره الأول تحليل الصياغة الاصطلاحية لعنوان الكتاب وبيان المنهج المتبع في معالجته، ثم عرضنا لمفهوم البديع والتأسيس له بمنظور جديد، ووقفنا المحور الثاني على الصياغة الاصطلاحية في الكتاب ومستوياتها. وتطرقنا في المحور الثالث إلى أوجه التشابه والاختلاف الاصطلاحي في الكتابين وبهذا انتهى الحديث عن القسم الأول ويليه القسم الثاني)الدراسة الدلالية لحقول المصطلح في الكتابين( ّ ، وهو يعد أكبر حجما من سابقه، وأكثر ثراء في مادته، ولذلك جاء في ثلاثة أبواب، كل باب تضمن عددا من الفصول. تطرقنا في الباب الأول)الدراسة الدلالية لمصطلح حقل الإيقاع( إلى )مصطلحات التكرار الصوتي(، و)مصطلحات التكرار اللفظي(، و)مصطلحات الائتلاف والتناسب ،( )و مصطلحات التقابل والتضاد(. وتحدثنا في الباب الثاني)الدراسة الدلالية لمصطلح حقل التركيب( عن )مصطلحات أقسام الكلام(، و)مصطلحات التنوع في الأسلوب(، و)مصطلحات التماسك النصي ، ( )و مصطلحات الحجاج العقلي(. ووقفنا الثالث)الدراسة الدلالية لمصطلح حقل الخيال والإبداع( على )مصطلحات الإبداع والاختراع(، و)مصطلحات التداخل في عملية الإبداع )و ،( مصطلحات التجاوز والتوسع( )و مصطلحات الإيماء والإيحاء )و ،( مصطلحات الصورة الفنية(. وأما الخاتمة فقد أجملنا فيها النتائج التي توصلنا إليها في هذا البحث، وأتبعناها بملخصات للبحث، وذيلنا ما تقدم بفهارس، الأول للمعجم الألفبائي للمصطلحات التي جاءت في الكتابين، وهو تصنيف آخر يختلف عما سبق، الغاية منه هي تمكين القارئ أو الباحث من التعرف على المصطلح والكشف عنه في شيء من اليسر يوفر عليه الوقت والجهد. وبعد هذا جاء الفهرس الثاني وهو مصادر البحث ومراجعه، وأخيرا كان الثالث لمحتوياته
This research treats the subjet of the critical and rhetorical term in Ibn Abi
al-Masri al-Masri ‘ s books : Tahrir al-Tahbir and Badi 'al-Qur'an. It has
included a preamble, two sections, a conclusion and indexes. We have dealt with (the theoretical problem of the term) in the preamble, in two axes: the first is about the lexical concept and the definition of the term, and the conditions of its creation. We dealt also with the different manners of styding its creation by the researchers. The second is about relationship between the term and the terminology and the mechanisms of its creation. The first part (the descriptive and historical study of the term in the two books), has been devided into two sections; We have devoted the first one to the historical study of the term, so, in its first chapter, we have shown the cultural factors that create the The author's awareness of the term, however the second chapter has explained the scientific and religious factors that affect on the author's writing and their relationship with the miracle of the Qur'an. The second section is devoted to (the descriptive study of the term in the two books), and included two chapters; the first one (the descriptive study of the term in « Tahrir Tahbir »in which we have, in the first axis, Analyzed the conventional wording of the title of the book and indicated the methodology used in its treatment. We have made the second axis for the form of the term in the book and its levels. In the second chapter (the descriptive study of the term in the book Badi Qur'an), we have ,in the first axis, analyzed the conventional wording of the title of the book and the methodology used in dealing with it, then we have
introduced the concept of Badi « beautiful and creative manner of writing » on
applying new perspective. The second axis is about the terminological form in
the book and its levels. In the third axis, we discussed the similarities and the
differences between the two books concerning terminology. Thus the talk on the first section ended, but followed by the second section (semantic study of the term fields in the two books), which is larger than the previous, and richer in its references, therefore has come in three sections, each section has included a number of chapters. In the first section (semantic study of the term of rhythmic field), we have addressed (terms of phonetic repetition), (terms of verbal repetition), (terms of coalition and proportionality), and (terms of the opposite).
In the second section (semantic study of the term of syntactic field), we
talked about (terms of speech sections), (terms of diversity in style), (terms of
textual cohesion), and (terms of mental argumentation). And our third section (semantic study of the term of imaginary and creative field) have adressed these points; (terms of creativity and invention), (terms of interference in the process of creativity), (terms of transcendence and expansion), (terms of gesture and suggestion), and (terms of poetics). As for the conclusion, we have summarized the results we have reached in this research, followed by summaries of the research, and indexes; the first is the alphabetical dictionary of termes selected from the two books, an other classification that differs from the above, in order to enable the reader or researcher to identify the term and discover it easily without any effort or wasting of time. The second index is for the sources and references of this reasearch and finally the third is for its contents.