الخلاصة:
تسعى هذه الأطروحة الموسومة بـ"خصائص السرد في روايات عبد الملك مرتاض" إلى إعادة
المكانة التي تستحقها أعمال هذا المبدع الروائية في تشكيل ملامح الرواية الجزائرية المكتوبة باللغة العربية منذ بداياتها التأسيسية، وإلى غاية مراحلها التجريبية المتأخرة، وذلك من خلال البحث في المسار السردي للكتابة الروائية عند مرتاض، وتوضيح مراحله التطورية. ق ولتحقيق هذا المسعى، سم البحث إلى أربعة فصول تناول كل واحد منها مرحلة واحدة من مراحل الكتابة السردية عند مرتاض من خلال نماذج روائية، فالفصل الأول خ ص بتوضيح الخصائص السردية التقليدية التي كانت سمة بارزة في رواياته الأولى (نار ونور)، مع الحرص على إبراز دور هذه الروايات ومشاركتها في التأسيس للرواية الجز ائرية، ثم عمد البحث إلى بدايات التجريب في الكتابة الروائية عند الروائي ونضوجه عبر فصل ثا ٍ ن ض م مجموعة من الروايات أهمها رواية (مرايا متشظية)، أما استثمار ر الروائي لحمولاته التراثية فقد تم التط ق إليها في الفصل الثالث الذي تعرض لأهم الخصائص السردية التي كانت سائدة في الموروث السردي والتي اعتمدها مرتاض في مجموعة من رواياته (وادي الظلام و ثلاثية يةعبلشواالجزائر)، لينتهي البحث بالخوض في رواية (وش يء آخر...) التي أفر غ فيها حمولاته الميثولوجيةمما جعلها تمثل ذروة العجائبية في كتاباته السردية
This thesis entitled «the characteristics of narration in the novels of Abdelmalek MORTAD» aims to restore this creator’s narrative works to their rightful place in the composition of the characteristics of the Algerian novel written in Arabic language, from its fundamental beginnings to its final experimental stages, and this by searching through the narrative process of the narrative writing of Mortad, and clarifying its stages of development. In order to achieve this objective, the research was divided into four chapters: where each chapter approaches one step of the narrative writing steps of Mortad, based on narrative models. The first chapter
focuses on clarifying traditional narrative characteristics which characterized the first novels of Mortad (Fire and light) by emphasizing the role of these novels and their participation in the foundation of the Algerian novel. The research then adopted the beginnings of experimentation in narrative writing of Mortad and its
maturity through a second chapter including a set of novels, the most important of which is the novel « Broken mirrors», as to the investment of the heritage charges by the novelist, it was dealt with in Chapter III which focused on the most important narrative characteristics that prevailed in the narrative heritage and that Mortad has adopted in some of his novels (Oued Eddalam, Thirds of Algeria),
to finish with the novel (wa chayee Akhar…and another thing…) in which he has emptied all his mythological and popular charges, what made it the peak of wonders in his narrative writings.