Abstract:
موضوع الأطروحة: شعرية السرد في كتاب كليلة ودمنة لابن المقفع، وقد اشتملت على مقدّمة، وثلاثة فصول، وخاتمة.أمّا المقدّمة: ففيها أهميّة الموضوع، وسبب اختياره، وخطة البحث، ومنهجه. وفي الفصل الأول المعنون بـ: ""الشعرية والسردية""، تناولت فيه ثلاثة محاور رئسية هي: الشعرية، والسردية(السرديات)، والسردية والشعرية، وقد بحثت في كل منها المفاهيم والأسس التي تجعل من النص الأدبي أدبيا، وتوصلت إلى أن هناك عدة مفاهيم مختلفة للشعرية والسردية، ولكنها كلها تدور حول مفهوم جمالية النص الأدبي، التي تتحقق من خلال جمالية العناصر المكونة للسرد. أمّا الفصل الثاني الموسوم بـ: "" بنية الخطاب السردي في حكايات كليلة ودمنة ""، فتطرقت فيه إلى مكونات الخطاب السردي في ثلاثة محاور كبرى هي: صيغ السرد، الأشكال السردية، وضعية السارد، وقد بحثت في كل منها عن ضمائر الخطاب، وأسلوب الخطاب، وأنواع السارد داخل النصوص السردية، فوجدت أن ضمير الغائب هو الذي تسيد على الضمائر الأخرى، أما الخطاب النقول بنوعيه المباشر وغير المباشر كان أكثر تواترا من حيث الشّيوع؛ و برز السارد في وضعيات مختلفة وهي: خارج حكائيا متباين حكائيا، داخل حكائيا متباين حكائيا، وسارد تحت حكائي. واشتمل الفصل الثالث والأخير على العناصر التي يقوم عليها السرد، فكان عنوانه: "" البنية السردية في حكايات كليلة ودمنة ""، في ثلاثة محاور:
- الشخصية الحكائية، حيث تميزت كل شخصية بصفات خاصة مشحونة بدلالات وفق ما يتطلبه السياق. -الزمن الحكائي، حيث أظهرت الدّراسة أنّه بنية معقدة ومتداخلة، لأن زمن القصة حافل بالأحداث مما جعل السارد يقوم باسترجاعات وارتددات متعددة وظفت تقنيات زمنية مختلفة. - الفضاء الحكائي والذي كان مسرحا رحبا جسد الأحوال الاجتماعية والسياسية والأخلاقية التي تميز بها العصر المؤلفن فقد كان مرآة عاكسة للمعاني التي تضمنتها الحكايات.
The theme of the thesis entitled the poetics of the story in the book of Kalila and Demna by Ibn al-Muqaffa, it included an introduction, three chapters and a conclusion. The introduction discusses the importance of the theme, reasons for having chosen it, the research plan and its methodology. In the first chapter called ""poetry and narration"" which I chose for three main axes: poetry, story and narration and poetry and I sought in each of them the concepts and bases that make literary literary text and I noticed that there are several notions of poetry and story but they all revolve around the aesthetics of the literary text. And which are reached thanks to the aesthetics of the components of the narrative
Concerning the second chapter titled “the structure of narrative discourse” in the tales of Kalila and Demna, which I discussed the components of narrative discourse in three main areas: narrative formulas, narrative forms and the position of narrator. In each of them, I looked for the pronouns of the speech as well as his style and the types of narrator in the narrative texts and I found that the third person singular prevailed over the other pronouns. As for direct and indirect reported speech were more frequent, the narrator appeared in different positions: extra diegetic and hetrodegetic narrator, intradiegetic and hetrodegetic narrator and sub diegetic narrator. The third chapter contains the elements of the story under the title: ""the narrative structure in the tales of Kalila and Demna” and this in three axes: -the diegetic character: each character is characterized by specific qualities and charged with semantics as the context requires
-the time of the story: the study showed that it is a complex and interdependent structure because the time of the story is full of events which allowed the narrator to go back in time by using different techniques time.