الخلاصة:
تناولت هذه الأطروحة موضوعا مهما، ألا وهو حضور العنصر الشرقي (الشرق
الإسلامي و الأندلس) في الرواية الإسبانية المعاصرة، من خلال نموذج بارز في السرد المعاصر، وهو الكاتب أنطونيو غالا. من خلال أعماله الروائية، و خاصة ثلاثيته التي قام الكاتب السوري رفعت عطفة بترجمتها إلى اللغة العربية ، ترجمة ناجحة استطاع من خلالها نقل محمولاتها الثقافية و الحضارية التي تعّبر عن وجهة نظر كاتبها تجاه هذا الشرق و عناصره الثقافية و مكوناته الحضارية. وتكمن أهمية هذه الأطروحة في تناولها جهد هذا الكاتب، الذي تحمل رواياته وجهة نظر متميزة تجاه أحداث بالغة الأهمية في تاريخ الحضارة الإسلامية، أبرزها سقوط غرناطة آخر قلاع مملكة بني الأحمر ، والذي في ّلمكثفآذن بزوال الوجود العربي الإسلامي في الأندلس. سقوط كان له حضوره ا الأدبين العربي والغربي، وظل صداه يتردد في نصوص كثيرة من الشعر والسرد.كان هذا الحدث، و أحداث أخرى كثيرة محور النصوص الروائية التي اخترناها لتكون مادة بحثنا هذا، من خلال إخضاعها للد ا رسة التطبيقية على مستوى البناء والتشكيل، بغية رصد مختلف التلوينات السردية و الآليات الجمالية التي رصدها الكاتب في تعامله مع هذه الأحداث المهمة في تاريخ الأندلس. وكذا تعامل الكاتب مع مختلف العناصر التي يتكّون منها الشرق العربي الإسلامي عامة. اشتملت هذه الأطروحة على أربعة فصول، مسبوقة بمقدمة، ومذيلة بخاتمة تتضمن الإجابة عن التساؤلات التي طرحتها إشكالية الدراسة. تناول الفصل الأول قضايا الصورة في النقد الغربي و العربي، و إشكالية الأنا و لفصل الآخر، بالإضافة إلى ثنائية الشرق و الغرب و حدود العلاقة بينهما. بينما تناول ا الثاني الرواية الإسبانية المعاصرة. والفصل الثالث تناول تجليات صورة الشرق في 325 الروايات الثلاث التي كانت مادة هذه الأطروحة. ثم كان الفصل الرابع بحث في عناصر البناء الفني لهذه الروايات، والجماليات التي انطوت عليها. وضمت خاتمة هذه الدراسة مجموعة من النتائج، لعل أهمها سعي الكاتب الإسباني الكبير أنطونيو غالا إلى تصحيح الرؤية التاريخية وانصاف آخر ملوك الأندلس، وتوجيه النظر إلى ما لم يقله التاريخ بإعادة كتابته. أراد أن يكتب تاريخ هذه الحقبة من المحنة الأندلسية في قالب قصصي يجمع بين الدقة والحياد الموضوعي والتخييل الذي يعنى بما لم تذكره كتب التاريخ، واقتناص التفاصيل وجمعها من المصادر المختلفة والمنابع
المتعددة ليركب منها نصاً تمتزج فيه شفافية الرواية، ومرجعية التأليف التاريخي، وغنى السيرة الذاتية بالتحليل والصراع النفسي الداخلي. من خلال اعتماده شكلا سرديا متعددا و متنوعا، حيث قّدم غالا رواياته من خلال تقسيمها إلى أبواب، حمـل كل منها اسما مختلفا، وجاء سرد الحوادث في كل فصل منها متلاحقا ، تتخلله فواصل زمنيـــة.والتنوع في إيقاعات السرد، والوصف والحوار، حيث وقفنا علــى أحــلام، ومناجـــاة للنفوس وحوارات بين الشخوص، و كذا اللجوء إلى تقنيتي الاسترجاع تارة، والاستشراف تـــارة أخــرى، و التلخيص في القول حينا والتفصيل أحيانا أخرى. بالإضافة إلى توظيفه تقنية تعدد الرواة ، وهذا راجع لكثرة عدد الشخوص في رواياته، وامتدادها عـبر فضــاء زمكاني واسع، وقعت في إطاره حوادث كثيرة احتاجت إلى عدد من الساردين. أضف إلى ذلك التمثل الواضح
لفكرة الكاتب الضمني، كون الروايات بنيت على فكرة المذكرات اليومية لأبي عبد الله الصغير.و الدفاتر عند دسيدريا، فهي أشــبه بسيرة ذاتية لشخصيات تاريخية تماهى الكاتب فيها وجعلها تقول مـــالم يقله التاريخ.
This thesis focused on an important subject, namely the presence of the eastern element that is the (Islamic Orient and Al-Andalus) in the Spanish contemporary novel, through a leading model in the contemporary narrative, which is the writer Antonio Gala. Through his novels, in particular, the trilogy that the Syrian writer Rifaat Atfa translated into Arabic, a successful translation where he was able to transmit his cultural and civilizational wealth that express the author's opinions concerning the Orient and the elements of the Arab-Islamic civilization.
The importance of this thesis resides in the effort of this writer, that his novels carry a distinct point of view on very important events in the history of Islamic civilization, especially the fall of Granada, the last fortresses of the Kingdom of Bani. - EL AHMAR, which marked the disappearance of the Arab-Islamic presence in Andalusia. which has had an intensified presence in Arab and Western literatures, and that its echo has persisted in many poetic and narrative texts. this event, and many other events, the axis of the narrative texts that we chose as study samples, subjecting them to an applied study at the level of construction and texturing, in order to capture all the different narrative mechanisms and aesthetic used by the writer in relation to these important events in the history of Andalusia. and how the author has treated these various elements that make up the Arab Islamic East in general.
This thesis consists of four chapters, preceded by an introduction, and followed by a conclusion that includes the answers to the questions posed by the problem of the study.
The first chapter dealt with the issues of image in Western and Arab criticism, as well as the problematic of the ego and the other, in addition to the dualism of the East and the West and the limits of the relationship between them. Whereas the second chapter dealt with the contemporary spanish novel. And the third chapter dealt with the manifestations of the image of the East in the three novels that were the subject of this thesis. The fourth chapter was a study of the elements of the artistic structure of these novels, and the aesthetics they contained.
The conclusion of this study included several results, and perhaps the most important was the desire of the great Spanish writer Antonio Gala to correct the historical vision and render justice to the last king of Andalusia, and draw attention to what it has not been said in history by re-writing it. He wanted to write the history of this time and the Andalusian fatality in the narrative model that combines precision, objective neutrality and imagination, which deals with what was not raised by the history books, and seize details and all from different sources to create a text where the transparency of the novel is combined, and the reference of the historical writing and the richness of the autobiography through the analysis and the internal psychological conflict. By adopting a plural and diverse narrative form, where he presented his novels by dividing them into different parts, each part has a different title, and the narration of the events was continuous in each chapter interspersed with the lapse of time, the diversity in the rhythms from storytelling, description and dialogue where we have seen the dreams, the internal monologue and dialogues between the characters, and as well as the use of the techniques of anticipation sometimes and the flashback of other times, in addition to the techniques of the summary and details.
In addition to the use of multiple narrators, as most of his characters were involved in the events, to the extent that one of them was Narrator sometimes, and narrated through him other times. This is due to the large number of characters in his novels, and their spread over a wide space of time, in which many incidents occurred, which required a number of Narrators. Add to this the idea of obvious assimilation of the implied author, the fact that the novels were built on the idea of Abu Abdullah Alshagir's daily notes. And the records of Desedria, they are more like a biography of the historical characters where the writer identified himself so that he could make them talk and say what the story did not say.