Abstract:
إن موضوع شعر السرايا في عهد النبوة من المحاور الكبرى في الشعر إبان صدر الإسلام، و يأتي ملازما الشعر الغزوات، وهو يكتسب أهميته من طابع الرحلة التي قيل فيها، وهي مرحلة تغير جذري انقلبت فيها الموازين خصوصا بعد مجيء الإسلام بتعاليمه التي أحدثت خلخلة في قيم المجتمع آنذاك.
لقد واكب شعر السرايا هذه الرحلة و سجل خصومها بكل صدق، و ترحم الأحداث، فعبر عن المشاهد التاريخية و صور المعارك و الجولات المختلفة، و سجل التدافع الحضاري بين قوى متعارضة و متناقضة وهذه واحدة من وظائف الشعر أو الشاعر في كل زمن ، و في كل عصر ومصر أن ينهض -الشعر و الأدب والفن عموما- بوظيفة التسجيل و التدوين ليبقى أثرا خاليا تتناقل معانيه و أفكاره الأجيال، و تداوله في معارض الفخار و اجلال و بطولات الأجداد
بناء على كل هذا كان موضوع بحثي: شعر السرايا جمع و دراسة في موضوعات التشكيل الجمالي أما عن منهج الدراسة؛ فإني أثرت المنهج التكاملي في دراسته لمفردات البحث، حيث وقفت المنهج التاريخي في
جمع الأشعار، و عرض الأحداث التاريخية، بالإضافة إلى المنهج الوصفي في عرض بعض الظواهر التي كانت ترافق الشعراء، كما اعتمدت على المنهج التحليل الموضوعي في استقصاء جماليات الصورة، و ألوانها حيث كان لاستخدام هذا المنهج دور بارز في هذه الدراسة، بالإضافة إلى المنهج الإحصائي في رصد بعض الظواهر اللغوية المتعلقة بموسيقى شعر السرايا.
جاءت الأطروحة مقسمة على ثلاثة فصول: تناولت في كل فصل قضية من القضايا المطروحة في هذه الدراسة من خلال : شعر السرايا جمع و دراسة في الموضوعات و التشكيل الجمالي،
لقد خصصت الفصل الأول: المهاد التاريخي، و مدونة شعر السرايا، حيث تطرقت في المهاد التاريخي إلى الوضع الديني، و الاجتماعي، و السياسي، و الاقتصادي، و الأدبي قبل البعثة النبوية الشريفة، كما تم جمع ما قيل من أشعار في السرایا
The topic of Expedition poetry during the prophet era is one of the major axes of poetry at the beginning of Islam. It is connected to the conquest poetry and gained its importance from the epoch during which it was recited. This epoch was characterized by radical changes subsequent to the arrival of the prophet whose teachings disrupted the social values of the time. Expedition poetry faithfully recorded the specificity of the era and translated its events. It expressed historical scenes, battlefield images and different expeditions and recorded civilization conflicts between opposing and contradictory forces. It is one of the functions of poetry, literature and art throughout space and time to record these ideas which became an immortal heritage for generations to evoke instances of pride, grandness and ancestors‟ heroism.
Based on the aforementioned ideas, the research topic is thus “Expedition poetry: a collection and study of the esthetic formulation.” The approach adopted to deal with the different variables of the study is the integrative approach which combines the historical approach devoted to the collection of poetry and exposing historical events, and the descriptive approach devoted to exposing some other phenomena related to poets. Besides, another approach is adopted and which plays a prominent role in the study which is the analytic objective approach used to investigate the aesthetics of images and their colours. The statistical approach is used to account for linguistic phenomena pertaining to musicality in Expedition poetry. The thesis entitled “Expedition poetry: a collection and study of the themes and esthetic formulation” is divided into three chapters, each dealing with one of the main issues of the study. The first chapter gives a historical background and introduces the corpus of the expedition poetry. The historical background deals with the religious, social, political, economical and literary situation before the prophet era and a collection of expedition poetry recited at that time. The second chapter entitled „Thematic aspects of Expedition poetry‟ deals with poetry and the attitude of Islam towards it, definition of „expeditions‟ and their aims, the relation of Expedition
poetry to wars, the objectives of Expedition poetry and its most important themes: praise, elegy, satire and opposition.
The third chapter entitled „Esthetic formulation in Expedition poetry‟ deals with the semantic dictionary in such kind of poetry and covers the followings: 1- Borrowing from the Quran as a principal source for Muslim poet, 2- War terminology in expedition poems. This chapter also deals with figure of speech in Expedition poetry, starting with a definition of the figure of speech as used by the ancient Arabs, then by the Westerners. Then the chapter unfolds on types of figures of speech: simile, metaphor and metonymy. It also deals with the musicality in Expedition poetry: 1- The internal musicality: rhyme, homonymy, alliteration and poetic necessity. 2- The external musicality: prosody and rhyme.
The conclusion ends with the major results obtained from this study followed by a list of sources and references used in this research. At the end, I express my deepest gratitude to whoever offered me any kind of help.