Abstract:
تسعى هذه الدراسة في مجملها إلى ترقیة البحث العلمي والأكادیمي الجزائري والنهوض بتراثنا ٕ الأدبي وتعریفه للأجیال خاصة الشعري منه ، واعطاء شعراء فترة ما قبل الاستقلال حقّهم من الدراسة والبحث .
ّ تعد ّ هذه الدراسة أو ّ ل أطروحة تخصص للرومانسیة في الشعر الجزائري الحدیث والمعاصر في الفترة الممتدة ما بین 1925م- ّ 1962م تتبعت )الدراسة( ّ معظم الدواوین في الجانب التطبیقي التي یعد
أصحابها من أعلام الرومانسیة في الجزائر وهم: رمضان حمود ومبارك جلواح وأبو القاسم سعداالله وأبو القاسم خمار وأحمد سحنون ومحمد الاخضر السائحي ومحمد الاخضر عبدالقادر السائحي وغیرهم. تصدرت الدراسة في بابها الأول محددة مفاهیم الرومانسیة وبیئات النشوء)انجلترا -ألمانیا- فرنسا( ثم عوامل انتقال وذیوع الرومانسیة في الأدب العربي الحدیث مع التركیز على ) جماعات الریادة( جماعة الدیوان - جماعة المهجر - جماعة أبوللو. ختام الباب كشفت الدراسة عن علاقة الرومانسیة بالواقع السیاسي والاجتماعي والثقافي في ّ ظل الاحتلال الفرنسي للجزائر، كما أبانت عن طلائع التنظیر الرومانسي في الشعر الجزائري مع الرائد والناقد رمضان حمود. ّ ركزت الدراسة في بابها الثاني على موضوعات الاتجاه الرومانسي في الشعر الجزائري الحدیث
والمعاصر ّ أبرزها الطبیعة بقسمیها الصامتة والمتحركة-والوجدان بأشكاله-والموقف الوطني والثوري. خلصت الدراسة في بابها الثالث على الوقوف حول البناء الفني في الشعر الرومانسي الجزائري للحدیث عن الصورة الشعریة بمختلف أنماطها- ّ الصورة التشبیهیة والصورة الاستعاریة والصورة التراسلیة والصورة الرمزیة ّ ثم أبانت عن خصائص المعجم اللغوي الرومانسي للدواوین الشعریة الخاصة بالدراسة ، ّ كانت متعد ّ دة ومتنو ّ عة بتعدد الموضوعات التي تفاعل معها الشعراء والتي حظیت باهتمامهم- الوجداني والطبیعة والحب الوطني والموقف الثوري إلى جانب الذكریات ومظاهر الألم والحزن والغربة والاغتراب ، كلّها كان لها دور كبیر في تفعیل معجم لغوي جدید. كانت نهایة الباب الثالث الحدیث عن التّشكیل الموسیقي للدواوین الشعریة والوقوف حول الوزن الخارجي والإیقاع الداخلي كالتّصریع والتصدیر والطباق والمقابلة والجناس. كما كشفت الدراسة عن میل الشعراء الجزائریین الرومانسیین إلى التنویع في البنیة الإیقاعیة وهو ما تمثل في استعانتهم بالبنى ّ المكملة للتّشكیل العروضي كالمزاوجة الموسیقیة والتكرار والتدویر،
ّ كل ّ ذلك كان في سبیل البحث عن أسالیب التنویع لكسر حدة الإیقاع
This study generally aims to promote scientific and academic
research in Algeria, and to give more interest to our literary heritage,poetic one especially, and present it to readers, as it aims to study the works of poets before independence. The present study is the first thesis devoted to Romanticism in contemporary Algerian poetry covering a period from 1925 to 1962. In its practical part, the study has covered most of the collections whose authors are pioneers of Romanticism like Ramdane Hamoude, Mobarek Jelouah, Aboulkacem Saadellah, Ahmed Sahnoune, Aboulkacem Khemmar, Ahmed Sahnoune and Mohammed Lakhdar Sayehi; Mohammed Lakhdar abdelkader Sayehi The study opens, in its first part, by a definition of the notions of the romanticism and the contexts of appearance (England, Germany, France), then factors of its arrival and spreading in the recent Arabic literature, by focusing on the groups pioneers: the group of Ediouane, Immigrants and Apollo.
The second chapter of the first part explores the relationship of Romanticism to political, social and cultural reality during French colonization. It also unveils the premises of romantic theorization in Algerian poetry with the pioneer and the critic Ramdane Hammoude. The second part of the study focuses on the theme of the Romantic movement in recent and contemporary Algerian poetry, where the deaf and moving nature, the different forms of emotions, the nationalist and revolutionary opinion are the main axes. The second chapter in this part is dedicated to retracing the artistic structure in Algerian romantic poetry in order to discuss different forms of poetic tropes; comparison, metaphor, and other. Then it reveals the aspects of the romantic linguistic vocabulary of the studied collections. These aspects have proved varied and multiple vocabulary given the variety and the multiplicity of the
themes evoked by the poets and which concern them like the nature,
patriotic love, the revolutionary opinion in addition to the memories and the aspects of pain, of sadness, strangeness and isolation that all had a role in the implementation of a new language vocabulary. The final chapter discusses the musical figuration of poems to define the external rhythm and the inner cadence and other characteristics of versification. The study demonstrates that the tendency of Algerian romantic poets to diversify into the rhythmic structure by resorting to the use of secondary poetic forms such as musical combination or iteration in order to recognize the tools put used by the poet to break the sharpness of rhythm.