Abstract:
تتناول هذه الأطروحة موضوعا يتعلق بمبحث هام ألا وهو الشرح الشعري القديم، لاسيما وأن هذه الظاهرة قضية متشعبة الأبعاد والدلالات لأنها ترتبط بنص تتقاطع فيه مظاهر أدبية وتاريخية، وإنسانية، في آن واحد، وقد وجد هذا البحث في هذه الظاهرة ما يزكي هذا الاختيار، مادامت هي نفسها يرتهن وجودها بالمظهر اللغوي ، وبالتالي بالنص الأدبي ومميزاته، وطبيعي أن يفرض هذا الاختيار إطارا نظريا للاقتراب من ظاهرة اللغة الواصفة، باعتبارها ظاهرة أدبية نتوسم بمكونات نص الشرح، وبناء على ماسبق تم تحديد عنوان البحث كالأتية النص الواصفهرج الخلیات لابن الأنباري وتقع هذه الدراسة و تمهبد وأربعة فصول الفصل الأول الموسوم بوصف المقام الخارجي لا شرح ابن الأنباري"" قد قسم إلى خمسة مباحث تنوعت بين الجانب الديني، والجانب التاريخي، والاجتماعي، والوقوف على وسيلتي الرواية ومصادر الشرح عبر القناة الشفوية والكتابية في ضوء أثرها على عملية التلقي في نظرية التواصل عند ""جاكبسون"" وخاصة الوظيفة المبتالسانية. أما الفصل الثاني "" وصف المقام الداخلي في شرح ابن الأنباري فقد تم تقسيمه إلى سبعة مباحث تضمنت بعض الظواهر اللغوية والصوتية والدلالية والموسيقية ، التي وجدت في ثنايا الشرح، والعوامل المؤثرة فيها و ظهورها في ضوء نظرية التلقي وكل ما اتصل بالأساليب وطرق الأداء ومظاهر الحضور، كما تجلت في شرح الأبيات الشعرية من زاوية نقدية، ودورها في التوصيل الأدبي المبدع، النص، المتلقي) ومدى العناية بهذه المحاور التلقي العربي بوصلة محور المتلقي بالمحورين الآخرين كما يتصورها ويراها شارح المفضليات ابن الأنباري. أما الفصل الثالث "" وصف البنية البلاغية الذي تم تقسيمه إلى مبحثين تناول المبحث الأول مفهوم الشارح المتلقي للمجاز أو ما يعرف بالشرح المتذوق والحديث عن مفهوم ذلك التذوق، وسعة المساحة التي شملها بين المتلقين الشراح ،وقناته التي اندرجت تحته، في حين كان المبحث الثاني حول ثنائية الاستعارة والمجاز المرسل عند ابن المباري وجاكبسون، من حيث الاهتمام بهاتين الصورتين وحضورهما في شرح المفضليات وتمثلات هذا الحضور والفرق بينهما وبين غيرهما ،أما الفصل الرابع الذي عنون ب وعنف الجانب النقدي فرح ابن الأنبارها"" فقد تضمن النقد الانطباعي ، والنقد اللغوي والسرقات الشعرية والموازنات، والمفاضلات التي عقدها ابن الأنباري بين شعراء المفضليات وشعراء أخرين بالإضافة إلى تتبعه لأخطاء الرواة ومحاولته تصحيح ذلك و الخاتمة حوصلة لأهم النتائج المتوصل إليهاء إذن فالنص النقدي العربي خلق حيوية جديدة شعرية النصوص الأدبية ذات الأصل الغربي، مثل ما هو عليه الحال في هذا البحث فالنظرية النقدية غربية والنص المطبق عليه عربي وهذا ما خلق محاكاة جديدة للنص الواصف تمثلت هذه المحاكاة في محاولة إنتاج شعرية ذات طابع خاص الشرح النصوص الأدبية، وذلك من خلال اكتشاف التراث وما يحويه من درر وما يمتلكه من غموض، مع محاولة ملاءمتها مع قضايا خاصة أفرزها الأدب العربي، وكان المقصود منها البحث عن زاوية أخرى للنظر لهذا التراث بنظرة جديدة ولكل ماله علاقة بالأدب والتاريخ وعلاقة الأدب بالمتلقي العربي،
This thesis deals with a topic related to the important topic of the old poetic explanation, especially that this phenomenon is a complex issue of dimensions and connotations because it is linked to a text intersecting literary, historical and
humanitarian aspects at the same time. This research found in this phenomenon what gives this choice, as long as it itself depends on its existence And therefore the literary text and its characteristics. Naturally, this choice imposes a
theoretical framework to approach the phenomenon of descriptive language, as a literary phenomenon that is characterized by the components of the explanatory text. Based on the above, the title of the research was determined as follows:
"" The descriptive text in explaining the preferences of Ibn al-Anbari""
The first chapter, entitled ""The Description of the Outer Place in the Explanation of Ibn al-Anbari"", was divided into five topics that varied between religious, historical and social aspects. And to find out the ways of the novel and sources of explanation through the channel oral and written in the light of the impact on the reception process in the theory of communication at ""Jacobson,"" especially the function of metal. As for the second chapter, ""Description of the internal place in the explanation of Ibn al-Anbari"", it was divided into seven topics that included
some linguistic, vocal, semantic and musical phenomena, which were found in the explanatory notes, the factors influencing them and their appearance in the light of the receiving theory and everything related to methods, , As reflected in the explanation of the poetic verses from the point of view of criticism and its
role in the literary connection (creator, text, recipient) and the extent of care of these axes in the Arab receipt, and the connection of the axis of the recipient of the other two axes as envisaged and seen by explained preferences Ben Anbari.
As for the third chapter, ""Description of the rhetorical structure"", which was divided into two sections, the first topic dealt with the concept of the recipient of the metaphor or what is known as the tasteful and modern explanation of the concept of that taste, and the wide space that was included between the recipients of the narrators and the categories under which it was included, About the dual metaphor and metaphor sent by Ibn Anbari and Jacobson, in terms of interest in these two images and their presence in explaining the preferences and representations of this presence and the difference between them and others. The fourth chapter, entitled ""Description of the Cash Side in the Explanation
of Ibn al-Anbari,"" included criticism of Impressionism, linguistic criticism, poetic robberies, balances and trade-offs between Ibn al-Anbari and other poets, in addition to following the errors of the narrators and trying to correct them. In conclusion, it is a link to the most important findings. Thus, the Arabic monetary text created a new vitality in the poetry of the literary texts of Western origin, such as what is the case in this research,
Western monetary theory and the Arabic text applied, and this created a new simulation of the descriptive text. This simulation was in an attempt to produce poetry of a special nature To explain the literary texts, through the discovery of the heritage and the contents of the dowry, and its ambiguity, while trying to fit
with special issues produced by the Arabic literature, and was intended to search for another angle to consider this heritage with a new look and all his money in relation to literature and history, and the relationship of literature to the recipient Arabi.