Abstract:
عتبات النص أو النصوص ّ الموازية رموز و إشارات سيميائية دالة تفتح أبواب النص أمام المتلقي/ القارئ، و تضيء نهجه لما تحمله من معان و إيحاءات لها علاقة مباشرة ّ بالنص، ّ إن العتبات تختزل آلاف الكلمات لتعوضنا عن منطق الكتابة و السرد، لذلك عدت ميثاقا قرائيا.
ّ كما تملك العتبات قوة بصرية يعول عليها العمل الأدبي في صناعة دلالته، ويشحن بها القارئ دافعا به إلى سبر أغوار المتن السردي حاملا في ذهنه رؤية مسبقة غالبا، وقد
تسهل العتبات على القارئ عملية قراءتها، كما قد تتعالى عن أي قراءة.
تهدف هذه الدراسة الموسومة بــ ( ّ عتبات النص الروائي الجزائري المعاصر بين القراءة
و التأويل ّ )1100-0891من خلال نماذج روائية مختارة حسب المدة الزمنية المحددة إلى
إبانة مدى وعي الروائي الجزائري المعاصر ّ بعتبات النص بوصفها آليات تعمل على إنارة
أفق القراءة و تحفيزها، وبغية تحقيق هدفنا اتبعنا الخطوات التالية:
. 0الخطوة الأولى: عملنا على عرض و استعراض مصطلح العتبات/ النص الموازي و الكشف عن الشعرية التي تضفيها على النصوص الأدبية جامعين بين النظرية و الإجراء.
. 1الخطوة الثانية: تشتغل دراستنا على مقاربة الفضاء الخارجي للرواية الجزائرية المعاصرة من خلال سيميائية العنوان باعتباره عتبة رئيسة و مسيطرة تعمل على تبيين آليات إنتاج الإثارة الشعرية.
. 3الخطوة الثالثة: رصدناها لمقاربة تضاريس الفضاء الخارجي/ و الفضاء البصري من (اسم المؤلف و موقعه، التجنيس، دار النشر، الصورة المصاحبة، اللون، صورة الغلاف الخلفي.)
. 4الخطوة الرابعة: سلطنا الضوء في هذه الخطوة البحثية على العتبات النصية الداخلية مهتمين برمزية عتبة الإهداء باعتبارها ظاهرة صحية في حقل الممارسة الإبداعية. . 5الخطوة الخامسة: في هذه الخطوة البحثية جمعنا العتبات المكملة لبناء الفضاء
النصي الداخلي من (خطابات استهلالية، الخطاب المقدماتي، التصديرات، الهوامش والحواشي، الخاتمة.) الخطوة الأخيرة: رصدنا فيها أهم النتائج التي توصل إليها البحث ، و أتبعنا الدراسة بملحق يشمل قائمة بيبلوغرافية لعناوين الرواية الجزائرية المعاصرة ،1100-0891 يليه ملحق لصور المدونات محل الدراسة
The paratext symbols semiotic functions that open the doors of text to the recipient / reader. It illuminates its approach to the meanings and mplications that have direct relevance to the text. The paratext reduce thousands of words to compensate the logic of writing and narration. The paratext also have a visual power that is based on the literary work in the construction of its significance, and it is loaded by the reader and motivated him to explore the narratives of the narrator with a vision in advance, and may facilitate the reading process, as it may exceed any reading. The study aims to identify the extent to which the contemporary Algerian novelist is aware of the paratext as mechanisms that illuminate and stimulate reading. In order to achieve our goal, we follow these steps:
The first step: we worked on the presentation and review of the term “paratext” and the disclosure of poetic literature. The literary texts are studied between the theory and procedure.
The second step: Our study deals with the external space approach of the contemporary Algerian novel through the semiotics of the title as a dominant threshold that defines the mechanisms of production of poetic excitement.
Third step : We have identified the approach of the external space / optical space (from the author's name and location, naturalization, publishing house, accompanying photo, color, and back cover image).
Fourth step: Highlight is, in this research step, focused on the internal elements of paratext. They are a healthy phenomenon in the field of creative practice.
Fifth step: In this research step, we have assembled the complementary paratext’s elements entering in the construction of the internal script space (introductory letters, preamble, prologue, margins and footnotes).
The last step: we present the most important findings of the research, and we followed the study with an appendix includes a bibliographic list of the titles of the contemporary Algerian novel between 1980-2011, which is followed by an appendix of the images of the corpus under study.