Résumé:
يمثل موضوع البحث الموسوم بـ"شعرية السرد في رواية السيرة الذاتية في الجزائر" محاولة لمعالجة إحدى القضايا الشائكة التي عرفتها نظرية الأدب، والتي تعلقت بمسألة تداخل الأنواع الأدبية باعتبارها مؤشرا واضحا على الثورة، التي شنّها الأدباء والمؤلفون على القوالب التقليدية في الكتابة، ما أدى إلى انفتاح الأعمال الأدبية على أكثر من نوع أدبي واحد، بعدما كان هذا التمازج مستبعدا ومستنكرا في فترة النظام القديم، ولهذا السبب سعينا إلى اختيار "رواية السيرة الذاتية"، بصفته نوعا أدبيا إشكاليا، نتخذ منه أنموذجا لتفحص حقيقة وجود مثل هذا النوع الأدبي المتمايز عن بقية الأنواع الأدبية الأخرى .
انطلق البحث من مجموعة من الأسئلة قصد تحديد الإشكالات التي يواجهها مصطلح"رواية السيرة الذاتية" في ظلّ وجود مجموعة من البدائل الاصطلاحية المتداخلة، ثم مدى قدرة "رواية السيرة الذاتية" أن تستوعب الخصائص السردية للنوعين الأدبيين اللذين تتشكل منهما، وهل تفقد الرواية بتوظيفها للسيرة الذاتية التي تبني مادتها على التاريخ خصائصها السردية؟، أم أنها ستكتسب شعرية سردية خاصة بها؟ . وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج، انبنت أساسا على تحديد العلاقة بين تداخل شكلي الرواية والسيرة الذاتية الذي خلق جدالا واسعا بين النقاد في تحديد الهوية النصية لنماذجه التي استطاعت أن تجمع بين تخييلية الرواية من حيث أنها تتجاوز فكرة توظيف الحقيقة، وبين السيرة الذاتية التي تعتمد بشكل أساسي على التاريخ والحقيقة معا. كما أنّ نماذج هذا النوع قد غيّبت مؤشر الهوية النصية وهذا ما سبّب التباسا وإرباكا لدى الباحث في طبيعة ما سيقرأ ومن ثمّ ما سيدرس، والأكيد أنّ هذا الأمر خلق طبيعة خاصة بين عناصر السرد الثلاثة؛ الشخصية الرئيسية والراوي والمؤلف، سواء من حيث التطابق أو التماهي أو المفارقة.
This thesis, entitled ‹poetic narration in the autobiographical novel in Algria› attempt to address one of the thorniest issues that have defined literature theory which concerned the question of literary genres overlap as a clear indication of the revolution,launched by writers and authors on the traditional templates in writing, wich led to the opening up of literary works on more than one genre and one, after this intermingling inlikely and denounced the old system period,which is why we have sought to choose autobiographical novel as a genre problematic, we make him a model to examine the fact that there is surch a differentiated genre from other species. The present study has raised a number of questions in order to define the problems faced by the term autobiographical novel in the presence of a group of a conventional interlaced alternatives, then over the autobiographical novel’s ability to absorb the narrative characteristics of the two types literary who formed them, and whether you lose novel utilizing it for autobiography, wich is building its article on history characteristics narrative ?, or is i twill acquire poetic narrative in particular ?. This study has reached a number of findings, mainly anebent to defining the relationship between the two forms of the novel overlap and autobiography wich created widespread controversy among critics in identifying text identity of the models that have been able to combine novel in that they go beyond the idea of hiring the truth, and the autobiography dependent mainly on the history and reality,this type models have disappeared scripts identity index and this is what the cause of confusion and confusion when a researcher at the nature of what is read and then what would study, and is certain that this is the creation of a private nature between the three narrative elements ;the main character and author and narrator,whether in terms of compatibility or commonality or irony.