Abstract:
يعد أبو حيان التوحيدي ( 312ه- 414ه) من أبرز كتاب النثر العربي القديم، ومـن الذين نالوا حظوة ومكانة عند الباحثـين، فلـه في الأدب واللغــة العربيــة، وفي الدين والفلسفــة والمنطق والتصوف. وعلم الكلام. لقد استطاع التوحيدي من خلال كشفنا عن البنية السردية عنده أنه قد حقق الشعــرية والجماليـة في خطابه السردي، ففي أخباره كان فنانا في رصد مختلف مواضعه، أين مزج بين الواقع والمتخيل، عامدا إلى تغيير صيغته المباشرة إلى صيغة غير مباشرة، ليكون الخبر عنده ذو طبيعة تمثيلية. كما شكلت النادرة عند التوحيدي، أحد الأشكال السردية التي حقــقت الشعـرية للخطـــاب السردي لتوحيدي، وهذا بنوعيها الموجزة والممتدة التي تخوض في التفاصيل والجزئـيات، والتي تهدف إلى الإمتاع بواسطة السرد، والإقناع بواسطة الحجة. أما الحكاية عند التوحيدي فقد شغلت مساحة أدبية واسعة، بحيث انفتحت على شخصيات متنوعة: رجال السلطة، عوام، ظرفاء، سفهاء؛ وهذا بغرض التأثير في المتــــلقي الـذي يحتـــــفي بالحكاية احتفاؤه بالأنواع الأدبية الأخرى، فقد كانت تهدف لنقد القيـم الثقافيــــــــة والشخصية لبعـــــــض رجالات العصر، وهذا من خلال إبراز التوتر والتناقض الاجتماعي، وتحدي السلطة السياسية، الدينية والأدبية. كما شكلت الصورة الفنية عنــد التوحيدي أحد أبرز مظاهر شعرية الخطاب السردي عنـــــــــد التوحيدي، والتي بنيت على خصوصية الحكي في الخطاب، وهــــــــذا مـــن خــــــــلال إعــــــادة بنــــــاء الحدث الكلامي في قالب جديد في المكان والزمان الغائبين، فهو يعمــــــــد إلى رســــــــم الشــــــخوص والأحـــــــداث والمواقف ويقربها لدرجة إحساس القارئ أنه أمام شريط حي نابض بالحيوية والموضوعية. كما ارتقي التوحيدي بالوصف المشهدي إلى صيغة ذات خصـــــــائص نوعيــــــة تــــــــوحي بمنظومة أدبية مميزةن وكفاية جمالية ترقى إلى مستوى شعرية الخبر أو النادرة أو الحكـــاية، فالأوصاف المشهـــــــــدية عنده عمدت إلى تمثيل الواقع تمثيلا جماليا، يحمل طابعا إبداعيا عامــــــــــــدا فيـــــــــه إلى تشخيــــــص الوقائع والأحداث. لقد اتخذت بعض الصور عند التوحيدي بعدا انزياحيا، الذي اتخذ شكـــــــل الفجـــــــوة: مســـــــافة التوتر، ففاعلية القراءة الانزياحية للسرد عند التوحيدي تكمن في عمق الصورة الفنــــــية عنـد التوحيدي، بحيث تفتح القراءة أطرافها وحدودها على معان كثيرة، بتجاوز مقصديـــــــــة التوحيـــــــدي، إلى مقصـــــــدية النص. كما كان لصور الهجاء الساخر عند التوحيدي أحد الجوانب الإبـــــــداعية اللافتــــــــة للنـــــــظر في خطاب التوحيدي السردي، بحيث أهله مزاجه الحاد وقدرته البارعة على التدقيق في العيوب الجسمانية لتحقيق الهجاء الساخر خاصة الوزيرين ابن عباد وابن العميد. أما إذا جئنا إلى شعرية اللغة عند التوحيدي، فإننا نجده بارعا في اختيار الألفاظ التي تــعبر عن معانيه، بحيث نوع في طريقة عرضه للأفكار جادا عند الجد، هازلا عند الهــــــزل. فكــــــــان الاستطراد من أبرز مايميز أسلوبه خاصة في حديثه عن المثاقفة العربية التي لجأ إليها من خــــــــلال الاســـــــــتطراد، إضـــــافة لذلك فقد كان"الازدواج" من أهم مظاهر الجودة في صناعة الكلام، فقد اخــتاره التوحيــدي متــــــأثرا بأستاذه الجاحظ؛ وهذا لإحداث نوع من الإيقاعات الموسيقية. نبقى مع خصائص الأسلوب عند التوحيدي، ليصادفنا الاستفهام، و الإيقاع اللذان يمــثلان أهم جوانب شعرية اللغة عند التوحيدي، أما إذا جئنا إلى التناص عند التوحيدي، فإننا نجد العديد من نصوصه متناصة مع العديد مـن النصوص الخارجية، وهذا في قالب سردي جميل ليدلل على ما يذهب إليه من مفاهيم وأفكار وعلوم ومعارف
Abu Hayyan al-Tawhidi (312 AH-414 AH) is one of the most prominent writers of ancient Arabic prose, and one of those who received a reputation and status among scholars. He has literature and Arabic language, religion, philosophy, logic and mysticism. In his news, he was an artist in the monitoring of his various positions, where he combines reality and imagination, deliberately changing his direct formula to an indirect formula, so that the news has a representative nature . It also formed the rare at al- tawhidi, one of the narrative forms that have achieved the poetic narrative al- tawhidi discourse, and these brief and extended types that are engaged in the details and particles, which aims to enjoy by narrative, and persuasion by argument. The story at Tawhidi has occupied a vast literary space, opening up to a variety of personalities: the men of power, the people, the clowns, the idiots, and the purpose of influencing the recipient who celebrates the story of his celebration of other literary genres. It was aimed at criticizing the cultural and personal values of some of the men of the age. By highlighting social tension and contradiction, and challenging political, religious and moral authority. The artistic image of tawhidi is one of the most prominent manifestations of the poetic discourse of monotheism, which is based on the specificity of the narrative in the discourse. This is done by reconstructing the verbal event in a new mold in the absent place and time. It draws the characters, events and attitudes, In front of the lively bar is lively and objective. The al-tawhidi ascendance is described as a description of a qualitative formula that suggests a distinctive literary system and an aesthetic adequacy that rises to the level of poetry of the news or the rare or the story. The descriptive descriptions have represented the reality aesthetically, with a creative character in which to diagnose the facts and events. Some of the images taken by al-tawhidi have taken an alternate dimension, which took the form of the gap: the distance of tension. The effectiveness of the comparative reading of the narration at the al- tawhidi lies in the depth of the artistic picture at the monochrome, so that the reading opens its edges and boundaries to many meanings. The monotonous images of satire were one of the most striking aspects of the monotheistic monologue. His temperament and his ability to scrutinize the physical defects of satirical satire, especially the two sons Ibn Abad and the son of the dean. But if we come to the poetry of the language at the al- tawhidi, we find him proficient in the selection of words that express the meaning, so kind in the presentation of ideas seriously serious grandfather, Hzla when humor. In addition to this, ""duplication"" was one of the most important aspects of quality in the speech industry. It was chosen by the tawhidi influenced by his teacher Aljahiz; this is to create a kind of musical rhythms. We stay with the characteristics of the method of al- tawhidi, to meet the question that we find constantly present in its various texts that carry many meanings, they are far from being mere questions that need answers to questions that concern the recipient, and confuse the reader, and form the question that has achieved persuasion and eloquence, Of the poetry of the language at the al- tawhidi, not in the cognitive dimension, but as a feature. But if we come to harmony in the al-tawhidi, we find many of its texts are consistent with many foreign texts, and this in a beautiful narrative form to demonstrate the concepts, ideas, science and knowledge, so varied images of harmony with him, was the religious harmony: Many of the Quranic texts and even the Hadith, especially in his book ""Imitation and Compassion"", and this for the purpose of citing the words and opinions. Literary dependence was also heavily involved in tawhidi creations.