Abstract:
:
شكّلت رواية (جملكية آرابيا) لواسيني الأعرج لَبِنة بارزة في صرح الرّواية الجزائرية المعاصرة، فقد كانت من الروايات الرائدة التي عملت على تجاوُز الأشكال المونولوجية القائمة، والتّأسيس لكتابة حوارية يميّزها التنوع الكلامي الأسلوبي، حيث تنفتح آفاق الحياة أمام الكلمة المُزدَوجة الصّوت المُتعدِّدة الاتّجاهات، حيث تتفاعل الرُّؤى والاتجاهات والمواقف الإيديولوجية المتباينة وأشكال الوعي الضّاربة في عمق الوجود الإنساني.
لقد تمحورت مهمّة هذا البحث في كشف كيفية اشتغال الآليات الحوارية في باحة الملفوظ الروائي ودورها في تشييد صورة اللغة الرّوائية في "جملكية آرابيا"، فضلاً عن كونها أداة فنية فعّالة للنقد العنيف الحادّ، فهي غالبا ما تُعبّر عن ردّة فعل قويّة للقمع والإقصاء، فتضطلع بمهمّة المقاومة الفنية للكلمة السلطوية وتقويض مركزيتها.
The Waciny al Aradj’s novel ""Djoumloukiat Arabia"" represent one of the corner stones in the algerian contemporary novel.
This novel is actually one of the pioneers who overstepped the old forms of writing novels relying on monologue, to the new method having a dialogue as a main characteristic of it, with a specificity of stylistic variation, containing several forms of conscience images, the way he became free from monological and lyrical styles, as well as he succeeded in awarding his characters voices as valuable as that.
The purpose of this research is to discover the way in which these dialogical mechanisms operate in the novelistic discourse, and its role in the construction of the image of the language through ""Djoumloukiat Arabia"".
In addition to being an effective artistic tool in bitter criticism, the dialogism often constitutes a strong reaction to oppression and marginalization and advocates artistic resistance to the discourse of power and the destruction of its centralism.