الخلاصة:
يندرج بحث هذه الأطروحة الموسومة ﺑ""سياق الحال في النحو العربي: أصالة النظرية ودلالاتها النحوية"" ضمن إطار علم الدلالة الوصفي الذي يبحث آلياتِ تشكُّل ""المعنى""، انطلاقًا من بُعد الدلالة الخارجية ممثَّلةً في نظرية ""سياق الحال""، لِيَتَتَبَّعَ ويتلمَّسَ أسس مَعَالِمِها التّأصيلية النظرية والتطبيقية في أصيلٍ من نظريتنا النحوية العربية. ونظرية ""سياق الحال/المقام"" نظرية سياقيةٌ دلاليةٌ تداوليةٌ حديثةٌ، عرَفت طريقها النظري والتطبيقي الفعلي إلى حقل اللّسانيات الاجتماعية الحديثة مع اللّساني الإنجليزي جون فيرث. ثمّ تطوّرت من بَعدِهِ واستُثمِرتْ نتائجها في حقولٍ متعدّدةٍ من المعرفة اللّسانيّة وخاصّةً حقول: النحو الوظيفي، والتداولية، ونحو النّص، ولسانيات الخطاب، كما وعرفت تأثيراتُها أيضًا طريقَها إلى حقول الدّراسات الأدبية والنقدية. وما أصيلُ درسنا اللّغوي العربي ""نحوًا وبلاغةً"" خاصّةً عن هذه التّأثيراتِ بالبعيد والمُنعَدمِ، بل إنّ بعض أَهَمِّ وأبرزِ تجلّياتِ أصولها المعرفية النظرية والعملية فيه لحاضرةٌ أيضًا وبقوّةٍ، وبَيِّنُهُ الواضح والثّابت والأكيد، ما يدلُّنا عليه اعتماد لغويينا القدامى واعتدادهم الكبير ذاك بدلالة ""القرينة الحالية"" أو ""الأحوال المشاهدة"" -أو ما يسمّى اختصارًا ﺑ""الحال""- في رفع ودفع متوهَّم الغموض واللّبس الدلالي عن كثيرٍ من المعاني اللّغوية عامّةً، والدلالية التداولية في عِلمَيْ ""البلاغة والنحو"" خاصّةً. هذا ومن يتهادى ويتلمَّس أصول هذه النظرية الدلالية في أصيلٍ من نحونا العربي، يُلْفِهَا حاضرةً في أذهان نحاتنا الأوائل، مقرّرةً في تطبيقاتهم، وإن أَعوَزَهُم دونها الإقرارُ الصّريحُ بها أصلاً دلاليًا ثالثًا من أصول نظريتهم النحوية، والتي كثيرًا ما صدروا عنها في كشفِ غوامضِ ومُلتَبِسِ معانيهم النحوية وترجيحِ مُحتَمِلِهَا، وعَوْدِ تَوجِيهِ وتخريج أحكام قواعدها على ضوءٍ من سَنَا هداياتها. بل حسبُ الناظر أن يَألَفَ مصطلح ""الحال"" هذا حاضرًا في فكرِهِم، مُتَقَدِّمًا بذلك على مصطلح ""المقام"" الذي شاع عند البلاغيين بعدهم. والحقيقة أنّ مصطلح ""الحال"" –مفردًا- سهلٌ تأصيله في نحونا العربي، إذا ما قَارَنَّاهُ بمصطلح ""سياق الحال"" –المركّب- في الدّرس اللّساني الحديث، وأمّا مفهومه فيظلّ غائبًا عن نحونا العربي، مثيرًا للجدل في هذا الدّرس اللّساني. وهي القضيّة التي عملت هذه الدّراسة على تجلّي حقيقتها في مُستَهَلِّ فصلِها الأوّل. هذا الأخير الذي ما غاب عنه أيضًا بَحثُ أصول هذه النظرية الدلالية في الدرس اللّساني الحديث عند روّاد اللّسانيات الاجتماعية، وفي مقدِّمتهم ""جون فيرث""، وبنحوه ما نظرَه عند التداوليين. فيما اختصَّ مجالَ تأصِيلِه العربي القديم بالبلاغيين، باعتبارِهم أكثر اللّغويين العرب عنايةً به. وأمّا المجال الفعلي لتمثّل معطيات هذه النظرية السياقية الحالية دلالةً وتداولاً في نحونا العربي، والتي سِيقَتْ هذه الدراسة خصّيصًا لبحثها، فذلك ما اختصَّ به تنظيريًا الفصلان الثاني والثالث، من خلال عرضِهما لكثيرٍ من أصولها في نحونا العربي، وما أُثيرَ وما زال يُثَارُ من تساؤلاتٍ، ويَتَدَاخَلُهُ من إشكالاتٍ نحويةٍ ودلاليةٍ عميقةٍ ومُحتَدِمَةِ الجدل بين نحاتنا القدامى بين آَخِذٍ وقائلٍ بها، وآخرَ مُنكرٍ ورَافِضٍ لها. وتحقيق هذا البحث في بعض أهمِّ وأبرز الجدليات النحوية من قبيل: حقيقة مفهوم ""النحو"" بين الضّيق والاتّساعِ. وكذا آلياتُ التجلِّي الدلالي الصّحيح والأَوفَى ﻟ""المعنى النحوي""، وحقيقة ماهية ""الإعراب"" وجدلية نظرية ""العامل النحوي"" من ذلك، تبقى أحد أبرز عوائق المعرفة السياقية الحالية النحوية التي تحقَّقها هذا البحث.
ويُدانِيهِ في هذا التحقيق أيضًا، إعماله النظر واسعًا أخرى في تجلّي أبرز وأهمّ الأصول النظرية والعملية الوظيفية لعناصر هذه النظرية في أصيلٍ من نحونا العربي، وبخاصّةٍ أنّ المعلوم منها كونها متعدّدةً ومتداخلةً، مَا يَسَعُ الباحثَ الوقوفُ منها على الحصرِ عددًا، ولا على فصلِها وامتيازِها مقامَ الاستعمال تداخلاً، وبخاصّةٍ في ظلّ تداخلها الدلالي وعناصر سياق المقال. وأمّا فيما يختصّ المجال التطبيقي لتجلّي دلالاتِ هذه النظرية في نحونا العربي، فذلك ما اختصّ ببحثه الفصل الرابع من هذه الأطروحة، من خلال تركيزه النظر في تحقّق آثارها في ثلّةٍ من أبرز الظواهر النحوية من قبيل ""الذّكر والحذف""، والتّقديم والتّأخير""، و""التعريف والتّنكير""، والتي أكَّدت وبوضوحٍ بَيِّنٍ وجودَ أصولٍ عمليةٍ دلاليةٍ وتداوليةٍ لهذه النظرية الدلالية في أصيلٍ من فكرنا النحوي العربي.
The research of this thesis entitled “Situational Context in Arabic Grammar: authenticity of the theory and its grammatical significance” is included within the framework of descriptive semantics, which examines mechanisms that form “meaning”, starting from the external dimension of significance represented in the theory of “situation context”. The research traces and touches on the foundations of its theoretical and applied features in the origin of the Arabic grammatical theory.The “situation context” theory is a modern pragmatic semantic theory. It knew its actual theoretical and practical way into the field of modern social linguistics with the English linguist John Firth. It then evolved and its results were invested in multiple fields of linguistic knowledge, especially: functional grammar, pragmatics, text grammar, and speech linguistics.Its influences have also known their way into the fields of literary and critical studies. Our Arabic lesson focuses “grammatically and rhetorically” on these effects. Some of the effects’ most important and prominent manifestations of its theoretical and practical cognitive origins are also strongly present; either it is explicit, consistent or certain, as evidenced by the adoption of “situation presumption” or “observed situations”, or the so-called “status” for abbreviation, in raising and pushing the illusion of semantic ambiguity from many linguistic meanings in general, and pragmatic semantics in the sciences of “rhetoric and grammar” in particular. Those who look at the origins of this semantic theory in the authenticity of our Arabic grammar will find it present in the minds of our first grammarians, established in their applications, explicitly recognized as a third semantic origin of their grammatical theory, which they have often used in revealing the mysteries and ambiguity of their grammatical meanings, as well as detecting the provisions of its rules.Rather, the term “status” should be familiar in their minds, ahead of the term “context”, which was common to rhetoricians after them.In fact, the term “situation” (Singular) is easy to establish in our Arabic grammar, compared to the term “situation context” (Complex) in the modern linguistic lesson, while its concept remains absent from the Arabic grammar; controversial in this linguistic lesson. It is issue that this study reflected at the beginning of its first chapter. The latter has also examined the origins of this semantic theory in the modern linguistic lesson among the pioneers of social linguistics, primarily “John Firth”. The actual scope of this situational contextual theory in our Arabic grammar, which will be specifically used for research, is what the second and third chapters will address significantly and pragmatically by presenting many of its origins, raised questions, and deep overlapped problems in our Arabic grammar among our ancient grammarians between adoption and rejection. This research investigates some of the most important and prominent grammatical arguments, such as: The reality of the concept of “grammar” between narrow and broad, as well as the mechanisms of correct and complete representations of “grammatical meaning,” definition of “parsing” and “the grammatical factor” theory, which are one of the most prominent obstacles to grammatical knowledge examined by this research.In this examination, the focus is also widely considered in the manifestation of the most prominent and important theoretical and functional origins of this theory elements concerning our Arabic grammar, in particular since it is known to be multiple and overlapping, from which the researcher can identify exclusively a number of it, as well as its overlapping usage, especially in light of its semantic overlap and the elements of the article’s context.With regard to the practical area concerning the manifestation of this theory’s semantics in our Arabic grammar, it is what chapter four of this thesis addressed through its focus on the realization of the theory’s effects in several grammatical phenomena: “omission”, “Hysteron proteron”, and “definiteness and indefiniteness”, which clearly emphasized the existence of semantic, pragmatic, and practical origins of this semantic theory in the authenticity of our Arabic grammatical thought.