DSpace Repository

الأنثى وإسقاطات الذات في الرواية النسائية الجزائرية المعاصرة.

Show simple item record

dc.contributor.author كودري, مسعودة
dc.contributor.author صحراوي, عبد السلام
dc.date.accessioned 2022-05-23T10:40:18Z
dc.date.available 2022-05-23T10:40:18Z
dc.date.issued 2018-11-12
dc.identifier.uri http://depot.umc.edu.dz/handle/123456789/3126
dc.description.abstract على ضوء وقع أنغام الذات و إيقاعاتها ، و لجنا سراديب و مغاور هذه الدراسة الموسومة بـ «الأنثى و إسقاطات الذات في الرواية النسائية الجزائرية المعاصرة ». و قد سعينا إلى مقاربة النصوص النسائية في ارتباطها بالذات الأنثى واستنطاقها . و قد حاولنا مساءلة هذه النصوص عن مدى تجليات وتمظهرات الذات الأنثوية داخلها عبر مستويات مختلفة تمحورت حول اللّغة و النسق من حيث دوره في عملية تشكيل اللّغة الأنثى.و كذلك في السيرة باعتبارها فنا أدبيا ينطلق من الذات و ينتهي عند حدود الإبداع . كما كان اهتمامنا منصبّا على الجسد و دوره في تخصيب السرد و خلقه للغة الإغراء. إضافة إلى التخييل و قدرته على تجاوز الذات و التماهي معها في الآن ذاته. و قد عمدنا عبر تقنيات و آليات سردية إلى بيان قدرة الذات على رسم خطابها الذي ينهض من ذاتها و الذي يعكس أنوثة الحرف و سحر المعنى اللذين تحكمهما اللّغة و يترجمهما الوعي. فلما وطأت المرأة عالم الكتابة و الإبداع ، كتبت ذاتها بلغة أنثى تستمد مشروعيتها من اختلافها النفسي و الاجتماعي و البيولوجي ... .فنهلت من معجمها الخاص الذي يتشكّل وفقا لخصوصيتها واختلافيتها .تلك الاختلافية التي نستشعر فيه اللّغة كحضور إنساني يقطر سحرا و أنوثة ، يمارس إغراءه و فتنته ، ويعمل على خلق لغة جديدة تأخذ أسبابها من عمليتي الخلق و التوليد في مزاوجتهما بالتخييل .إنّه التخييل الذي يمحو الحدود بين الواقعي و المخترع ، فيجعل من الإبداع النسائي عامة، و الكتابة السردية خاصة عملية خلق متواصلة تنفتح على التأويل الذي يعمل على تخصيب كتابات المرأة في نحتها لنصها القريب من ذاتها. هذا النص الذي تتمشهد فيه أزمة الذات بمقدار ما يتمشهد خلاصها من المحو والإلغاء بغية المشاركة الفعّالة في الارتقاء بالأعمال الفنية النسائية خاصة و الأعمال الإبداعية عامة.و يتمثّل كلّ ذلك في حضور الأنثى و إسقاطات الذات الأنثوية في النصوص الروائية الجزائرية المعاصرة .. Within the person’s melodies and rhythms, we penetrate the essence of this study entitled : «Female and the Person’s Projection in the Algerian Contemporary Feminine Novels ». We sought to make an approach of the feminine texts in their correlation and attachment to the female and by enquesting them. We tried to enquest these texts concerning to which extent does the feminine self appear in these texts throughout a different levels focused on the language and the arrangement in terms of its role in the feminine language formulation process, and also the biography since it is a literary art which starts from the self and ends at the creativity limits. Our interest was also focused on the body and its role in enriching the narration and in creating a seductive language, in addition to the fantazy and its ability in exceeding the self and blending with it at the same time. We tried using a narrative technics and mechanisms to show the self’s ability in drawing its speech which springs from its self and which reflects the letter’s femininity and the meaning charm that are ruled by the language and interpreted by the awareness. When the women has penetrated the writing world, she wrote its self using a female language that derived its legetimacy from her psycholgical, social, biological … differences. She drawn from her specific lexicon which is formulated according to her singularity and differences. This difference in which we feel the language as a human presence rich of charm and femininity practicing its seduction and trying to create a new language by maching the creation and innovation with the imagination. It is this imagination that erases the boundaries betwwen the realist and the inventor, and which makes of the female innovation in general and the narrative writing in particular a continuous process of creation open to the interpretation that seeks to enrich the women’s writings in her way of carving her text which is near to her self. This text in which we distinguish the self crisis at the same level of her getting rid of the concellation in order to participate effectively in the aupgrading of the feminine artistic works in particuar and of the creative works in general. All of this is caracterised by the female presence and the feminine person’s projection in the Algerian contemporary feminine narrative texts.
dc.language.iso ar
dc.publisher Université Frères Mentouri - Constantine 1
dc.subject الأدب الحديث والمعاصر
dc.subject المرأة و اللّغة
dc.subject اللّغة الأنثى
dc.subject لغة الذات
dc.subject المرأة و الكتابة
dc.subject الكتابة و الإغراء
dc.subject الأنثى الإبداع
dc.subject النسق و الذات
dc.subject الجسد و الكتابة الأنثوية
dc.subject الذات و التخييل
dc.subject Women and the language
dc.subject Female language
dc.subject Self language
dc.subject Women and the writing
dc.subject Writing and seduction
dc.subject Women and creativity
dc.subject Arragement and the self
dc.subject The body and the feminine writing
dc.subject The Self and imagination
dc.subject La femme et le langage
dc.subject le langage féminin
dc.subject le langage de la personne
dc.subject la femme et l’écriture
dc.subject l’écriture et la séduction
dc.subject la femelle et l’innovation
dc.subject la coordination et la personne
dc.subject le corps et l’écriture féminine
dc.subject la personne et l’imagination
dc.title الأنثى وإسقاطات الذات في الرواية النسائية الجزائرية المعاصرة.
dc.type Thesis


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account