dc.description.abstract |
يعالج هذا البحث ظاهرة السخرية في الرّواية الجزائرية المعاصرة، دراسة فنّيّة، من خلال تقصي دلالات فعل السّخرية وجماليّة تأثيره على القارئ حسب ما أدلى به تفاعل الشّخصيّات ببعضها وباللّغة وبالمكان والزّمان والسّياق، وتتجلّى هذه الدّراسة الفنّيّة من خلال المباحث النّظرية والأخرى التطبيقية التي غاص فيها البحث وحاول استيفاء متطلباتها؛ فقد حاول أن يكشف عن هذه الظّاهرة الأدبيّة تحقيقا لرسالة الأدب في الإمتاع والتعبير والتّغيير؛ ولذلك تطرق في تمهيده النّظري إلى مفاهيم السّخرية وتجلياّت خطاباتها في الثّقافتين العربية والغربية مرورا بالمدلولين اللّغوي والاصطلاحي في كتب التراث ومعاجم اللغة وموسوعات المصطلح الغربية والعربية، كما تفصّل في مرادفات هذا المصطلح من مثل: الهزء والضحك والمفارقة، ومكث طويلا مع محاولة الإحاطة ببلاغة السخرية في لفظها وفي تعابيرها في الرواية الجزائرية من خلال مباحث: الاستفهام والمبالغة والتكرار، ومرورا أيضا بآليات السخرية في الرواية الجزائرية، سواء من خلال التناص بمختلف أنواعه ومستوياته أم المحاكاة الساخرة والتّصوير الكاريكاتيري للسخرية والمفارقة الساخرة والمفاجأة في وعلاقتها بالسخريةأم من خلال مباحث: العنف اللّفظي والسخرية، الحـوار والسخرية، الشخصيات الروائية والسخرية، الفضاء المكاني والسخرية ،الزمن الرّوائي و السخرية،وانتهاء بالسخرية في العتبات النصية. هذه الأخيرة التي تم التركيز فيها على ما هو علامة لسانية وتم ترك بقية العلامات الأخرى. وهذه العتبة هي العنوان حيث تلمس البحث دلالات السخرية في عناوين النصوص الروائية التي تم اختيارها من المدونة السردية الجزائرية سواء أكانت عناوين رئيسية أم عناوين فرعية .
This reserach, an artistic study, deals with irony in the modern Algerian novel. It investigats the dimensions of the irony act and the aesthetics of its effect on the reader through the interaction of the characters, with each other and with place, time and context. The reserach consists of theoritical and practicals chapters that aimed to cover the issues required for the investigation, by attempting to expose the use of irony as a literary means of expression and alteration. Accordingly, the theoritical part, after giving the ordinary meaning and the technical meaning of irony in the classical books and dictionaries of language and in the Arabic and Western encyclopedias of terminology, presented the notions of irony and the realisation of its discourse in the Arabic and Wetsern cultures. It also exposed in detail sysnonyms of irony like sarcasm, laughter, and pardox, and delved into the rhetoric of irony and the ways of its expression in the Algerian novel, such as interrogation, hyperbole, and repetition, while overviewing the meachanisms of irony in the Algerian novel, including intertextuality (with its various kinds), sracastic imitation, the caricaturing of irony, sarcastic paradox and their relationship with irony, as well as through the coevring of issues like verbal violence and irony, dialogue and the novel, characters and irony, space in the novel and irony, time in the novel and irony, and finally, irony in the textual thresholds. The latter focused on the lingusitic sign compared with the other signs. Such thresholds are the title, as the research has attempted to investigate the dimensions of irony in the titles of novels that have been analysed as in a corpus chosen from Algerian novels, be they main titles or subtitles. |
|