dc.description.abstract |
عالج هذا البحث شعريّة الخطاب السّرديّ من خلال أعمال إبداعيّة جزائريّة مكتوبة باللّغة الفرنسيّة، وقد تمّ حصر مدوّنة هذا البحث في مجموعة الرّوايات المشكّلة لــ «ثُلاثيّة الشّمال» للكاتب الجزائريّ محمّد ديب، والّتي تضمّ: «سطوح أرسول»، و«نوم حوّاء»، و«ثلوج من رخام». ومن أجل الكشف عن تجليّات الشّعريّة في مدوّنة البحث، اعتمدنا على خطّة تضمّ أربعة فصول؛ حيث عالج الفصل الأوّل ظاهرة التّجريب الإبداعيّ الجديد عند محمّد ديب، متطرّقا لبدايات الأدب الجزائريّ المكتوب باللّغة الفرنسيّة، ثم التّفصيل في مسار محمّد ديب الإبداعيّ الّذي انطلق مع واقعيّة الكتابة، ليتم رصد تحوّلات الكتابة في التّجربة الإبداعيّة لدى الكتاب بعدها. في حين قارب الفصل الثّاني تمظهرات الآليات السّرديّة في «ثلاثيّة الشّمال» من خلال رصد تقنيّات سرد أحداثها، ثمّ الانتقال إلى آليات التّناص الّتي تنوّعت بين تناص دينيّ وآخر أدبيّ، إلى جانب استحضار مختلف أشكال التّراث الشّعبيّ، مع توظيف الرّموز، واستدعاء الأساطير ، إضافة إلى تحديد مظاهر شعريّة اللّغة الرّوائيّة. فيما يخصّ الفصل الثّالث، الّّذي عالج شعريّة شخصيّات «ثُلاثيّة الشّمال»، فقد تمّ التّطرّق إلى جملة من المباحث: تصنيف الشّخصيّات، والأبعاد الدّلائليّة لأسمائها، وتحديد أهمّ مقوّماتها. أمّا الفصل الرّابع فقد قارب الفضاء السّردي بوصفه شاملا للزّمان والمكان، دون إغفال الوقوف على كيفيّة اشتغال الفضاء النّصّي من خلال إبراز أهميّة العنونة وأغلفة الأعمال الإبداعيّة في بناء الدّلالة العامّة لها. ليخلص البحث إلى أنّ «ثلاثية الشّمال» مثّلت مرحلة من مراحل تطوّر النتاج الإبداعيّ لدى محمّد ديب، تلتها مراحل أخرى لا تقل أهميّة عنها.
This research has treated the poetics of the narrative speech through the Algerian creative oeuvre written in the French language. The corpus of this research was limited in a group of novels which compose “The Trilogy of the North” of the Algerian writer Mohamed Dib, and that consist of “ The Terraces of Orsol,” The Slumber of Eve” and “ Snow with Marble”. We adopt a plan that contains four chapters; the first has discussed the phenomenon of the new creative trial of Mohamed Dib by showing the beginnings of the Algerian literature written in French language, detailing the course of Mohamed Dib who dashed through the reality of the writing and by indicating the changes afterwards of writing concerning the creative trials of the writers. The second chapter has treated the presence of the narrative techniques in “The Trilogy of the North” by quoting the techniques of narrating its events, the techniques of the intertextuality which are diverse; religious as well as literary, the different types of the popular patrimony, symbols, myths, and the poetic manifestations of the narrative language. The third one, including the poetics of the personages of “The Trilogy of the North”, was divided into three parts; the classification of the personages, the semantic dimensions of their names and finally their ingredients. The forth chapter has touched the narrative space; spatial as well as temporal, without neglecting the role of the creative oeuvre in the constitution of the textual space by showing the necessity of the titration and the cover of the creative oeuvre in the constitution of their general meanings. This research deducts that “the Trilogy of the North” represents one of the stages of the evolution of the creative productivity of Mohamed Dib, followed by other important stages. |
|