Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
لحمانص, سفيان |
|
dc.contributor.author |
خديش, صالح |
|
dc.date.accessioned |
2022-05-23T10:40:07Z |
|
dc.date.available |
2022-05-23T10:40:07Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-22 |
|
dc.identifier.uri |
http://depot.umc.edu.dz/handle/123456789/3119 |
|
dc.description.abstract |
يندرج هذا البحث الموسوم ب:"تعليمية الخطاب الحجاجي في مرحلة التعليم الثانوي "،ضمن باب من أبواب البحث في اللسانيات التطبيقية ألا وهو تعليمية اللغات ،حيث تناولنا فيه واقع تدريس الخطاب الحجاجي في مرحلة التعليم الثانوي (شعبة آداب وفلسفة ولغات).الناجم عن الإصلاحات التربوية التي تشهدها المنظومة التربوية الجزائرية بالنقد والتحليل. وعليه جاء هذا البحث في ثلاثة أبواب وكل باب يحتوي على فصول، حيث تناول الباب الأول المفاهيم النظرية للبحث وقسم إلى ثلاثة فصول ،خصص كل فصل لتحديد المفاهيم الأساسية :فصل خاص بالتعليمية وفصل بالخطاب وأخر بالحجاج. وجاء الباب الثاني وهو امتداد للباب الأول تحت عنوان واقع تدريس النصوص بالثانوية الجزائرية ،احتوى على فصلين الأول تناولنا فيه الأهداف التربوية وفق الإصلاحات التربوية الجديدة ،والفصل الثاني ضم المنهجية المتبعة في تدريس النصوص . أما الباب الثالث والأخير فغلب عليه الجانب التطبيقي والمعاينة الميدانية ،حيث قمنا بتحليل الآليات اللغوية والبلاغية في كتب المرحلة الثانوية ومتبوعا بتحليل الاستبيان الموجه إلى الأساتذة والتلاميذ لتأكيد النتائج وتدعيمها.وختمنّا بخاتمة ضمت نتائج الدراسة وبعض الاقتراحات.
The study in hand entitled “The Didactics of Argumentative Discourse in the High School” is part of the research framework of applied linguistics and, hence, the didactics of languages. This work contributes, to a large extent, in investigating the reality of teaching of argumentative discourse in high school classes of letters and philosophy, letters and languages, based on some reforms urged by the Algerian educational system. The thesis is composed of three main parts. While the first one deals with the theoretical background, the last two form its empirical part. To go in details, in the first part, theoretical concepts of our investigation are proposed and developed in subdivided three chapters in which we are more specifically involved in depicting key issues concerning: Didactics, the Speech and finally the Argument. The second part discusses the reality of teaching texts to Algerian high schools. This section consists of two chapters. The first pointes out the educational objectives as set by the educational reforms and paves the way for the second chapter which highlights the method adopted in teaching texts. Last but not least, the third part demonstrates that such a delimitation which theoretically grounded is empirically justified by analyzing linguistic and rhetorical mechanisms used in high school textbooks. The results of the analysis are followed up and confirmed by an analysis of survey questionnaires results of both teachers and learners. To end up, the sum of the results of the study are interpreted and compared of both tools of investigation to come out with some suggestions and pedagogical recommendations. |
|
dc.language.iso |
ar |
|
dc.publisher |
Université Frères Mentouri - Constantine 1 |
|
dc.subject |
اللغويات |
|
dc.subject |
التعليمية |
|
dc.subject |
الخطاب |
|
dc.subject |
الحجاج |
|
dc.subject |
التحليل |
|
dc.subject |
النقد |
|
dc.subject |
teaching/learning |
|
dc.subject |
discours |
|
dc.subject |
arguments |
|
dc.subject |
analysis |
|
dc.subject |
criticisme |
|
dc.subject |
didactique |
|
dc.subject |
argumentatife |
|
dc.subject |
analytique |
|
dc.subject |
cretique |
|
dc.title |
تعليمية الخطاب الحجاجي في مرحلة التعليم الثانوي |
|
dc.title.alternative |
دراسة تحليلية نقدية. |
|
dc.type |
Thesis |
|
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée